Versenyképességi javaslatok az építőiparból

Vágólapra másolva!
Magyarország versenyképességét az energiahatékonyság növelése, az autópályaépítés, az állami lakáspolitika, és az épület-felújítások jelentősen növelhetnék. Ezen területek fejlesztésére a Magyar Építőanyag-ipari Szövetség (MÁÉSZ) konkrét javaslatokat dolgozott ki, és azokat a politikai döntéshozókhoz is el fogják juttatni.
Vágólapra másolva!

A Magyar Építőanyag-ipari Szövetség (MÉASZ) javaslatokat dolgozott ki Magyarország versenyképességének növelésére, az energiahatékonysággal, az autópályaépítéssel, az állami lakáspolitikával, és az épület-felújításokkal kapcsolatban - mondta Földi Tamás, a MÉASZ elnöke, sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.

A javaslatokat a közeljövőben juttatják el az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalhoz, az országgyűlési képviselőknek, a politikai pártoknak, és várhatóan decemberben egy vitafórumot szerveznek az általuk felvetett kérdésekről.

Az 1500 építőanyag-ipari cég -, melyekben 60 százalék a külföldi tulajdonosok részesedése - 27 000 foglalkoztatottal 370 milliárd forint árbevételt ér el évente, és 36-38 milliárd forint közterhet fizet be a központi költségvetésbe - hangsúlyozta az elnök.

Földi Tamás közölte: kezdeményezik egy hosszú távú épületenergetikai program elindítását, mert a magyar fajlagos fűtési energiafelhasználás 70 százalékkal magasabb az EU fejlettebb országainál. Szerintük reális lehetőség a háztartásokban felhasznált energia radikális, 20 százalékos mérséklése. "Javaslatunk megvalósítása megmozgatja majd a lakásfelújítási piacot, ami számításunk szerint évente 150-180 milliárd forint többletépítést jelent, és 16-20 ezer új munkahelyet teremt" - emelte ki a MÉASZ elnöke.

Egy másik javaslatuk szerint, ahhoz hogy Magyarország megőrizze vezető helyét a külföldi befektetőkért folytatott versenyben, évente mintegy 100 kilométer autópályát kellene építeni, mégpedig betonburkolattal, amelynek beruházási és fenntartási költsége csak 75 százaléka az aszfaltburkolatúnak.

Földi Tamás emlékeztetett arra, hogy Magyarország 100 négyzetkilométerre vetítetve jelenleg 6,17 kilométer autópályával rendelkezik, amivel Közép-Kelet Európában az utolsó előtti helyre szorult. Szlovákia 11,05, Csehország 11,18, Horvátország 15,03, Ausztria 25,05, és Szlovénia 28,69 kilométerrel bír 100 négyzetkilométerenként, és csak a 2,11-es mutatószámmal rendelkező Lengyelországot előzzük meg.

"Még elkeserítőbb az összehasonlítás, ha a 2001 óta újonnan épített autópályákat vesszük figyelembe, ahol 74 kilométerével az utolsó helyre került Magyarország. Ausztriában az elmúlt 5 évben 480 kilométer, Horvátországban 450, Csehországban 382, Lengyelországban 260, Szlovákiában 242, míg Szlovéniában is 81 kilométer új autópálya épült" - hangsúlyozta a MÉASZ elnöke.

Javaslatuk szerint az állami lakástámogatásból a lakásfelújításra szánt összegnek 10 éven belül el kellene érnie a 30 százalékot, ami akkor mintegy 100 milliárd forintot jelentene éves szinten. Jelenleg az állami lakástámogatási összeg 8 százalékát fordítják felújítási célra.
Azt is indítványozzák, hogy a személyi jövedelemadóból vissza lehessen igényelni a lakásépítés, lakásfelújítás áfaköltségét, mivel így az építkezőknek nem lesz érdeke számla nélkül építkezni.

A szövetség sürgeti az önálló Építésügyi Minisztérium felállítását, az építőipari tartozási lánc felszámolását, a kiváló építési termék minőségjel bevezetését.