"Áfás" lesz a karácsony

Vágólapra másolva!
Lehengerlő marketingkampányra és erős karácsonyi forgalomra lehet számítani az év hátralévő részében, mindenki igyekszik kihasználni a jövő évben csökkenő áfa teremtette lehetőségeket - írja a Napi Gazdaság. Kérdés azonban, hogy nem győz-e a racionalitás - a nagyobb értékű vásárlások áfacsökkentés miatti elhalasztása.
Vágólapra másolva!

Elképzelhető, hogy a költségvetésnek a karácsonyi vásárlási láz meghozza várt kiugróan jó áfabevételeket. Egyelőre a kereskedők és az áruhitelezők is igen optimistán várják a már némiképp megindult vásárlói roham fokozódását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség felmérése szerint sokan bíznak abban, hogy különösen jó forgalmat sikerül elérniük az idén. A láncok közül szinte mindegyik beveti majd az előrehozott áfacsökkentés reklámfogását.

A korábbi években csak panaszkodó áruhitelezők is felfutással kalkulálnak, jórészt a nullaszázalékos hiteldíjjal ajánlott kölcsönökben bízva. Persze a bankok optimizmusa mögött (is) a kereskedők agresszív forgalomnövelő stratégiája rejlik. A lap információ i szerint ugyanis jórészt a kerekedők finanszírozzák ezeket az akciókat, a banki költségek átvállalása (lényegében profitjuk egy részének átengedése) révén. Még így is kérdés azonban, hogy nem győz-e a racionalitás - a nagyobb értékű vásárlások áfacsökkentés miatti elhalasztása.

A várakozások szerint erős lesz a karácsonyi forgalom, mint minden választási kampány előtt. Ilyenkor ugyanis érezhetően nagyobb a bérkiáramlás, nő a fogyasztási kedv. A szokásostól eltérően az idén a szezonnyitó forgalom miatt sem panaszkodott egyetlen kereskedő sem. A legtöbben arra számítanak, hogy kimagasló bevételre tesznek szert az év utolsó két hónapjában, behozva az év eleji lemaradást. A nagyobb gyártók nagyobb dinamikát is elképzelhetőnek tartanának, de alapvetően elégedettek a teljesítménnyel.

Jelentős lesz a kereskedelmi láncok decemberi marketingkampánya is, információnk szerint a legtöbb nagy vállalat tervezi valamilyen módon beépíteni reklámjába a jövő évi áfacsökkentés már idén érezhető hatását. A nagyok "árvágásra" készülnek, ahogyan azt a Media Markt már el is kezdte. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy véli, ez nem több reklámfogásnál, annak azonban nagyon jó. A főtitkártól megtudtuk: a piacon sokan bíznak a kiugró forgalomban. Vámos szerint viszont 5-6 százaléknál nem várható nagyobb forgalomnövekedés, hiszen a kiskereskedelem erősödése igazodik a nemzeti össztermékhez.

A vásárlókat az idei karácsonyi szezonban a szokottnál is több impulzus éri. A kormány folyamatosan a jövő évi áfacsökkentésről beszél, amely kitolhatja, januárra februárra ütemezheti az év végi vásárlásokat. A kereskedők ugyancsak fogadalmat tettek a jövő évi árcsökkentésre, többször is hangsúlyozták, hogy nem nyelik le a 25 százalékos áfatartalmú termékeken esetlegesen keletkezendő hasznot. Ez ugyancsak a következő évre csúsztathatja a vásárlást. Ám Juhász Attila, a Kika Lakberendezési Kft. ügyvezető igazgatója szerint karácsonykor a fogyasztó nem képes racionálisan gondolkodni, Magyarországon ugyanis nem szokás kis táblácskákat rakni a fa alá, hogy majd januárban megkapod az ajándékot.

A Kika is készül az árvágásra, de Juhász szerint ez attól is függ, hogy a konkurencia mit lép. A karácsonyi vásárlási kényszer mellett egyébként a november-decemberi várható árvágások ösztönzik egyedül a vásárlókat a szokottnál nagyobb fogyasztásra. Juhász Attila szerint a decemberi forgalom alakulását maga a média is befolyásolhatja. Ha a lapok többet foglalkoznak a jövő évi árcsökkenéssel, akkor a forgalom nem lesz kiugró, a vásárlók racionalitása győz.