Kivárnak az áremeléssel a cigarettagyártók

Vágólapra másolva!
Miközben a cigaretta áfája 25-ről 20 százalékra mérséklődik, a jövedéki adó emelése nem csak kompenzálja, hanem növeli is a dohányrudacskák adóterheit. Ennek ellenére nem jósolható meg, hogy az év elején mennyivel drágul a füstölnivaló, a gyártók ugyanis nagy árharcot folytatnak - nem csak egymással, de a csempészáruval is.
Vágólapra másolva!

A 2006. január elsejétől életbe lépő adóváltozások több ponton hatással lehetnek a dohánytermékek fogyasztói árára. A 25 százalékról 20-ra mérséklődő felső áfakulcs elvben csökkentené a cigaretta árát is, ám a jövedéki adó emelése ellentételezi az adócsökkentést; sőt, az uniós kötelezettségeinknek megfelelően növeli is a cigaretta adótartalmát. Az áfaellentételezésen felül további 7,5 százalékkal nő a cigaretta jövedéki adója, a pipadohánynál pedig további 4 százalékponttal.

A költségvetésnek 2004-ben a dohánytermékek összes adójából mintegy 260-270 milliárd forint bevétele származott, amelyből a jövedéki adó több mint 170 milliárdot tesz ki.

Az EU és az adóváltozások

Az Európai Unióval kötött szerződés értelmében Magyarországnak 2008. december 31-ig két kritériumot kell teljesítenie a cigaretta adótartalmát illetően. Egyrészt el kell érni, hogy a jövedéki adó mértéke elérje a cigaretta kiskereskedelmi árának 57 százalékát. Másrészt 1000 szál cigaretta összadótartalmának 64 eurót kell kitennie. Ezek alapján a hagyományosan legközkedveltebb magyar cigarettáért, amely 2005 közepén még 440 forintba került, 2008-ig (becslések szerint) mintegy 560 forintot kellene fizetni.

A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium honlapja szerint jelenleg Magyarországon egy doboz cigaretta átlagára 415 forint, amelyből az összes adótartalom mértéke 73-74 százalék körül mozog. Ezt támasztják alá a Pénzügyminisztérium adatai is, miszerint idén a legkeresettebb, 440 forintos termék esetében az összadótartam 318,2 forint/csomag, ebből a jövedéki adó nagysága 230,2 forint/csomag. Ezen számok alapján egy csomag cigaretta összes adóterhe közelíti a 73 százalékot.

Forrás: MTI
Forrás: MTI

Összevetve ezt a helyzetet az EU által elvárt 64 euró/1000 szál cigaretta adótartam-előírásával megállapítható, hogy jelenleg Magyarországon 1000 szál cigarettát valamivel több mint 63 százalékos adóteher illet. Ezen a téren tehát már közel vagyunk az európai norma teljesítéséhez. Ami a jövedéki adó mértékét illeti, az aktuálisan a cigaretta kiskereskedelmi árának több mint 52 százalékát teszi ki, itt tehát még van tennivaló.

Emelik, nem emelik?

A 2006. évi adóváltozások a közepes, 460 forint/csomag árkategóriájú termék fogyasztói árában körülbelül 20 forintos áremelkedést jelentenek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a cigaretta valóban drágulni fog, illetve hogy ennyivel fog drágulni. A cigarettagyárak ugyanis a magyar piacon (is) olyan gyilkos árversenyben vannak, hogy elképzelhető, elsejével nem érvényesítik áraikban a megemelt adóterhet.

Az [origo] megkereste a magyar piac egyik legnagyobb cigarettagyárát; a British American Tobacco Hungarynél azonban nem óhajtottak 2006-os áraikról nyilatkozni - éppen a konkurenciára hivatkozva. Hasonló választ kaptunk az Imperial Tobacco Magyarország Dohányforgalmazó Kft.-nél is. Az árverseny rendkívül éles, ezért árakról nem szoktunk beszélni - mondta dr. Komoróczki István vállalati kapcsolatok vezető.

Megkérdeztük az egyik jelentős hazai dohánykereskedelmi céget is, a S.E.F.T. Kereskedelmi Kft.-t. "Amíg a régi készlet tart, még nem változik az ár; ha elfogy, már az új adótartammal beárazott dobozok kerülhetnek forgalomba. Ezután (körülbelül két hét múlva) valószínűleg emelés lesz, de hogy mekkora, arra nézve még nincsenek információk."

Az elmúlt évek dohánytermékeket terhelő adóemelései ellenére a cigarettagyárak többször csökkentették termékeik árát. 2004 végén például radikális, 60 forintos árcsökkentést hajtott végre a piacvezető cég keresett, középkategóriás termékénél. Az "újrapozicionálás" tulajdonképpen az árak leszorítását, ezáltal piacszerzést jelent. Így persze a költségvetés is kevesebb adóbevételhez jut.

Az is előfordul, hogy egy bizonyos termék árát csökkentik, ám egyúttal a termék tartalmát is "karcsúsítják"; vagyis például kevesebb szálat csomagolnak egy dobozba. Ilyen esetekben persze olykor áremeléssel állunk szemben.