Kínát is megverheti az indiai gazdaság

Vágólapra másolva!
Az indiai pénzügyminiszter, Palaniappan Csidambaram február utolsó napján jelentette be az "Átlagember költségvetését", melyben az ambíciózus, évi 10 százalékos gazdasági növekedést célozza.
Vágólapra másolva!

Palaniappan Csidambaram pénzügyminiszter azt mondta, India célja a fiskális deficit csökkentése - vagyis a költések és bevételek közötti eltérés mérséklése. Háromból két indiai még ma is kevesebb mint egy dollárból él naponta, ezért az új büdzsé a tömegek számára fontos mezőgazdaságra, az egészségügyre és az oktatásra fókuszál. Az oktatásra fordított kiadások 31,5 százalékkal nőnek, az egészségügyi kiadások pedig 22 százalékkal - értesült a BBC.

Elemezők üdvözlik azokat a híreket, amelyek szerint az egységes költségvetés a következő évben a GDP 3,8 százalékára szorítaná a fiskális deficitet, a várakozásoknál jobb idei 4,1 százalékos hiány után - a viharosan gyarapodó indiai gazdaságból származó extra adóbevételekben is bízva.

"Első alkalommal fordult elő, hogy az indiai kormány a fiskális deficitet kontroll alatt szándékozik tartani, és ennek a költségvetésnek ez a legpozitívabb szempontja," mondta Hemen Kapadia, egy befektetési tanácsadó technikai elemzője.

Infrastruktúra

A miniszter azt is bejelentette, hogy infrastrukturális projektek sorát indítják el, a gazdaság "motorjának" fejlesztése céljából; utak, kikötők, vasútállomások és repülőterek építésére van szükség ahhoz, hogy Ázsia harmadik legnagyobb gazdaságának gyors növekedése fennmaradjon. A kormány 187 milliárd rúpiát különített el (4,1 milliárd dollár, 2,4 milliárd angol font) vidéki infrastrukturális projektekre, és várhatóan öt hatalmas energetikai projekt megbízását is odaítélik decemberben. India építeni fog továbbá 1300 kilométer "belépés-kontrollált" autópályát is, amelyek az olyan fontosabb városokhoz fognak kapcsolódni, mint Mumbai és Baroda, Bangalore és Madras, Delhi és Agra.

Az úgynevezett "Arany Négyszög" - egy óriási autópálya-projekt, amely India négy sarkát köti majd össze a fővárossal, Delhivel - 2006 végére mintegy 96 százalékban lesz kész, míg az egész projekt 2008-ban készül el.

A kormányzat 220 milliárd rúpiát szándékozik olajfinomítók építésére költeni a következő néhány évben, és támogatni is fogja a finomítókra, csővezetékekre és zöld üzemanyagra vonatkozó beruházásokat.

Csidambaram azt mondta, 2008-2009-re meg akarja duplázni India részesedését a világ exportjában (1,5 százalékra); ezen cél eléréséhez a kormány támogatná a textil-, az autó-, és a bőripart, valamint az élelmiszer-feldolgozó ipart.

Forrás: [origo]
India kilátásai a modern technológiák terén igen jók

A befektetés hiánya több indiai iparág növekedését gátolta, ezért a pénzügyminiszter arra kérte a bankokat, hogy az élelmiszer-feldolgozó szektort kezeljék prioritásként. Az élelmiszer-feldolgozás kulcsfontosságú katalizátora lehet India vidéki területeinek gazdasági és foglalkoztatási fellendülésének. India lakosságának több mint fele ezeken a területeken dolgozik - miközben az ország GDP-jének mindössze 20 százalékát állítják elő, és híján vannak a forrásoknak, melyekkel fejleszthetnék (mező)gazdaságukat. A farm-szektor összteljesítménye a várakozások szerint 2,3 százalékkal nő 2006 márciusáig, vagyis a valódi növekedési potenciál az iparban és a szolgáltatási szektorban mutatkozik.

Adók

Bár a büdzsé nem tartalmaz nagy változtatásokat a személyi és a társasági adózás területén, sok elemző úgy gondolja, hogy az adókat valahol emelni kellene. "Az infrastruktúrát vagy a szociális szektort illető költségvetési célok jól hangzanak, de az egy másik kérdés, hogy a kormány milyen forrásokat talál ezen projektek finanszírozására," mondta egy Mumbai pénzügykutató. "Új adókra lenne szükség, és ez aggodalmat okozhat."

Egy olyan országnak, amely nénány éven belül Kína 10 százalékos gazdasági növekedésének elérését tűzi ki célul, Indiának vannak olyan vidéki területei is, amelyek előtt még igen hosszú út áll. Csak négyórányi útra Mumbaitól, India nyüzsgő üzleti fővárosától, található Sangam faluja. Valamivel több, mint 1000 ember él itt, legtöbbjük földműves. Az év hat hónapjában nagyon kevés történik Sangam szántóin, mivel lakói a száraz indiai nap alatt a mindennél fontosabb monszun esőket várják.