Ritkábban, de tovább beszélünk vezetékesen

Vágólapra másolva!
Tavaly a negyedik negyedévben átlépte a 9,3 milliót a mobil-előfizetések száma, miközben a kábeles telefonálás erősödése ellenére folytatódott a vezetékes vonalak számának csökkenése. Az árak esése és az akciók miatt kevesebbszer, ugyanakkor hosszabb ideig beszélgetnek vonalas telefonról - közölte honlapján a KSH.
Vágólapra másolva!

A mobil-előfizetések száma 2005 negyedik negyedévében 246 ezerrel bővült, így a negyedév végén túllépte a 9,3 milliót. A feltöltőkártyás előfizetések száma - szakítva a korábbi időszakokban tapasztalt csökkenő tendenciával - növekedett. Az előző év azonos időpontjához képest az előfizetői állomány 593 ezerrel, 7 százalékkal lett nőtt. A növekedés éves üteme a piac lassú telítődése miatt mérséklődik. A 100 lakosra jutó mobil-előfizetések száma a negyedév végén 92,5 volt - derül ki a KSH adataiból.

A mobilhálózatban a negyedév folyamán 18 százalékkal több hívást kezdeményeztek, mint egy évvel korábban. Ennél is nagyobb mértékben, 31 százalékkal nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre a negyedévében a mobilhálózatokban átlagosan 279 perc beszélgetés jutott, egy hívás átlagosan 1,7 percig tartott. Az egy évvel korábbi időszakhoz képest az átlagos beszédidő növekedett.

3,4 millió vezetékes

A vezetékes fővonalak száma tovább csökkent: 2005. negyedik negyedévének végén - előzetes adatok szerint - 3,4 millió vezetékes fővonal volt üzemben, 124 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban, és 41 ezerrel kevesebb, mint az előző negyedév végén. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma a negyedév végén 34,2 volt, kevesebb, mint egy évvel korábban. Az ISDN-vonalak aránya a vezetékes előfizetéseken belül változatlanul 17 százalék.

A vezetékes vonalakról indított hívások száma 8 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A kezdeményezett hívások időtartama 2 százalékkal mérséklődött. Az egy vezetékes vonalra jutó hívások időtartama 704 perc volt, valamivel több, mint az előző év azonos időszakában. A vezetékes hálózatokban indított hívások átlagos időtartama 3,4 perc, internethívások nélkül 2,9 perc volt. Miközben egy év alatt a beszélgetések száma 6 százalékkal csökkent, a hívások időtartama majdnem 20 százalékkal nőtt. Továbbra is jellemző, hogy az árak esése és a különböző akciók miatt kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek az emberek.

Tavaly a negyedik negyedévében 201 internetszolgáltató működött, 105-tel több, mint egy évvel korábban. A piac erősen koncentrált, az előfizetések 90 százalékát 17 cég tudhatja magáénak. A múlt év negyedik negyedév végére az internet-előfizetések száma meghaladta a 907 ezret, ami 22 százalékkal több évvel korábbinál, és 9 százalékkal az előző negyedévesnél.

Az internet-előfizetők körében - már 2004-ben is zajló - a jelentős szerkezeti átalakulások ebben a negyedévben is folytatódtak. A szélessávú előfizetések aránya majdnem 2,5-szer akkora, mint a kapcsolt vonali- és az ISDN-előfizetéseké összesen. Az internet-szolgáltatásokból származó nettó árbevétel a negyedik negyedévben majdnem elérte a 17 milliárd forintot, 32 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál.