Hét év alatt felére zsugorodott a lemezpiac

Vágólapra másolva!
Tovább tart a hazai zenepiac lassú, folyamatos visszaesése. Tavaly már csak 9,67 milliárd forint értékben adtak el CD-ket, ami 16 százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest - derül ki Mahasz legfrissebb adataiból. Az elmúlt hét évben a lemezpiac forgalma egyébként a felére csökkent.
Vágólapra másolva!

A teljes, azaz a DVD-vel és a videóval együtt számított forgalom is hasonló mértékben (15,5 százalék) zsugorodott 2005-ben, 10,39 milliárdra - írja a Világgazdaság.

Jeszenszky Zsolt, a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének (Mahasz) munkatársa szerint a helyzet még sokkal súlyosabb, ha az 1999-es eladási adatokhoz viszonyítja a mostani állapotokat: az elmúlt hét évben ugyanis a lemezpiac forgalma a felére esett vissza.

Tavaly már minden második CD-t a hipermarketekben adták el dömping-, azaz háromszáz és ezer forint közötti áron. Ennek ellenére az értékesített darabszám sem nő tovább: tavaly összesen 5,86 millió lemezt vagy egyéb zenehordozót adtak el a 2004-es 7,64 millió után, és ez közel húszszázalékos visszaesést jelent.

2004-ben kerültek először bele először a statisztikákba egyébként az olcsó, elsősorban hipermarketekben, drogériákban, barkácsáruházakban kapható dömpingtermékek. Ebből kifolyólag akkor látszólagos növekedés volt tapasztalható a piacon, de a kereslet itt is folyamatosan csökken, hiába az alacsonyabb ár.

A csökkenő darabszámok arra utalnak, hogy egyre többen másolják a lemezeket, illetve töltenek le zenét az internetről. Jeszenszky Zsolt szerint a másolás és a hamisítás mértékét, becsülni roppant nehéz, az okozott kár azonban a korábbi évek adataival összehasonlítva viszonylag jól meghatározható. A forgalom csökkenése hét év alatt öt-hat milliárd forintos bevételkiesést okozott az iparnak és az adókon, járulékokon keresztül az államnak.