Árat emelnek a taxisok

Vágólapra másolva!
A fővárosban dolgozó taxik mintegy felét üzemeltető, hét társaság közül négy már döntött a tarifaemelésről. A legfontosabb költségelemnek számító üzemanyag árának folyamatosan ingadozása mellett, árnövekedés évente csak egyszer van, mivel a taxióra átállítása drága művelet.
Vágólapra másolva!

A társaságok szerint az emelkedő költségeket nem tudják kitermelni az erős verseny és a maximált tarifák miatt. Szívesen emelnék az alapdíjat is, de az már most is a megengedett plafonon áll - írj a Világgazdaság. A Fővárosi Önkormányzat a kilométerenkénti tarifa felső határát nappal 240 forintban határozta meg, a várakozási díjat percenként 60, az alapdíjat pedig 300 forintban limitálta.

A budapesti taxisok háromnegyede fuvarszervező irodákkal együttműködve dolgozik a maximális 240 forintnál jóval kisebb kilométerdíjért, de a mintegy 1500 független taxis a Fővárosi Önkormányzat által megszabott maximális, kilométerenként 240 forintos díjat alkalmazza nappal.

A fuvarszervező cégek legnagyobb gondja nem is annyira a tarifahelyzet, hanem az, hogy nincs hatóság, amely kiszűrné az alkalmatlan vagy tisztességtelen taxisokat. A "hiénák" elfoglalják a szállodák, szórakozóhelyek környékét, és "eltanácsolják" a brancson kívülieket. A közterület-felügyelők még nappali munkaidejükben sem foglalkoznak a drosztokon uralkodó anomáliákkal, éjszaka pedig kimondottan az erőseké a terep. Már mindenki tudja: nem érdemes lázadni. Ennek fényében nem meglepő, hogy egyre többen afféle taxirendőrséget követelnének, valamint általános szabályozást, hiszen ha valami csoda folytán valakinek bevonnák az engedélyét, mint alkalmazott bármikor visszakerülhetne a szakmába.

Probléma az is, hogy bár minden taxis évente több mint 20 ezer forintot fizet a droszthasználatért, a legtöbbjük ezért a pénzért nem kap semmit. A fővárosban ugyanis 5400 taxisnak van engedélye, s emellett mintegy ezren járnak be az agglomerációból Budapestre. Azonban csak 1200-1300 férőhely van a drosztokon, amelyek jó részét olyan helyen jelölték ki, ahol a taxisok szerint gyakorlatilag nem lehet utast felvenni.

Az angol turista közelmúltbeli megkéselése is azt mutatja, hogy meg kellene szigorítani a szakmába jutást és az ellenőrzést - mondta el a Világgazdaságnak Sipeki József, a 6x6 taxi, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxis szakmai kollégiumának vezetője, aki szerint egyszerre kellene szabályozni a létszámot, a droszthelyzetet, az ellenőrzési rendszert és a tarifát.

Taxitarifák

(nappal, telefonos rendelésnél, 1 kilométerre)

régi

új

Budapest

159

180

Buda

190

200

Tele5

190

200

City

195

204

6x6

195

nincs

Taxi4

189

nincs

Taxi2000

184

nincs