Az EU kontrollálná a reptereket

Vágólapra másolva!
Az Európai Bizottság is sokallja a repülőtéri illetéket, és lépéseket kíván tenni a reptereket üzemeltető monopolcégek kontrollálására - írja a napi Gazdaság.
Vágólapra másolva!

A Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség (IATA) állandó panasza, hogy a repülőterek visszaélnek monopóliumukkal és egyre drágábban adnak leszállási engedélyt. Ezért az Európai Bizottsághoz fordultak, hogy az vizsgálja meg, van-e lehetőség egy európai felügyelő hatóság kezébe adni a tarifa megszabását.

A Légikikötők Nemzetközi Tanácsa (ACI) ellenzi a kezdeményezést. A két szervezet között annyira megromlott a viszony, hogy már tárgyalni sem voltak hajlandóak. Az Európai Bizottságnak végül sikerült közös asztalhoz ültetnie a légitársaságok, a légikikötők és a szakszervezetek képviselőit.

Egy kétnapos brüsszeli konferencián, Jacques Barrot-nak, az Európai Bizottság közlekedésért felelős tagjának közreműködésével, minden érintett fél kifejthette a nézetei.

Giovanni Bisignani a 265 légitársaságot képviselő és a menetrendszerű forgalom 94 százalékát lebonyolító IATA nevében nehezményezte a repülőtéri illetékek indokolatlan növekedését. A világ 25 legdrágább légikikötőjének háromötöde Európában van - mutatott rá. 2001 és 2004 között az egy főre eső repülőtéri költség Párizsban 41, Amszterdamban 34, Stockholmban 35, Münchenben pedig 26 százalékkal ugrott meg.

Az árnövekedés indokolatlanságát jól illusztrálja, hogy az ellenkezőjére is van példa. Ugyanebben az időszakban Manchester 38, Róma 25, Birmingham pedig 13 százalékkal csökkentette tarifáját. Az IATA abban látja a megoldás kulcsát, hogy a jelenleg nemzeti hatáskörben megszabható árak kontrollját egy európai regulátor venné át.

A 400 repülőteret tömörítő ACI európai igazgatója szerint azonban egy újabb hatóság felállítása csak tovább bonyolítaná az amúgy is túlszabályozott ágazatot, és inkább egy rugalmasabb rendszer kidolgozásában látja a megoldást.

Eszerint az illeték megszabása továbbra is nemzeti hatáskörben maradna, sőt, azért egyedül a repülőtér lenne felelős, ám saját belátására lenne bízva, hogy milyen rendszert alkalmaz.

Például a terhelés arányában növelve a díjat, vagyis a legforgalmasabb időpontban magasabb, a lanyhább, kevéssé frekventált hajnali órákban alacsonyabb volna a repülőtéri szolgáltatásért fizetendő tarifa. Rokonszenvezik az ötlettel Barrot is, bár ennél konkrétabban a konferencia után nem akart nyilatkozni.

A feszültség csökkentése és a megnyugtató megoldás azonban sürgető, ezért még idén javaslattal rukkol elő a bizottság. A légitársaságok az EU GDP-jéhez évente, közvetlenül mintegy 40 milliárd euróval járulnak hozzá.