Tömeg az okmányirodákban e-bevallás miatt

Vágólapra másolva!
A következő hetekben kisebb dugók várhatók az okmányirodákban. Május közepéig regisztrálhatnak a nagyobb cégek az új e-bevallásra, ennek kötelező eleme az okmányirodai látogatás. Az adóhatóság több mint húszezer társaság jelentkezését várja: ők az ország 280 okmányirodája közül választhatnak.
Vágólapra másolva!

A tízezer legnagyobb adózónak, valamint a havi és negyedéves bevallást készítő 41 ezer cégnek május 12-ig van ideje az elektronikus adóbevalláshoz szükséges regisztrációt megejteni - május után ők már csak elektronikus úton küldhetik a bevallást, márpedig 12-én van az első ilyen határidő. Aki elmulasztja az elektronizálást, tetemes, akár félmillió forintos bírsággal is számolhat a január elseje óta élő szabály szerint - olvasható a Népszabadságban.

A regisztráció elég egyszerű, főleg nagy adózóknak. Nekik már van egy másik elektronikus bevallási rendszerhez használt csipkártyájuk - ennek segítségével az interneten is megejthetik a regisztrációt. A cégek közül azonban csak háromezer tért át az új rendszerre, a maradék hétezer még a hagyományos módon küldi az iratokat. Ha május elsejéig nem regisztrálnak a hálón, ők is mehetnek az okmányirodákba - ahogyan a többiek.

A túrát 2007. január elsejéig minden cég képviselőjének meg kell tennie - akkortól általánosan kötelező az e-bevallás. Ez teszi lehetővé többek közt az egyéni járulékszámla-rendszer bevezetését, amelyből megállapítható lesz: ki csal, és ki nem a járulékfizetéssel, és kinek jár valóban a tb-finanszírozott egészségügyi ellátás.

Az okmányirodákban elektronikus regisztrációt kell kérnie annak - magánszemélyként a kormányzati portál ügyfélkapujára -, aki a bevallást aláírja. Ha egy társaságnál ezt többen teszik meg, akkor mindenkinek. Nem árt persze, ha az illető kezelni tudja a számítógépet és az internetet: ezentúl ugyanis ennek segítségével írhat alá. Ha az e-regisztráció megvan, akkor az adóhatóságot - egy internetről letöltött nyomtatványban - kell értesíteni arról, ki írhat alá, és milyen adóbevallásokat. A nyomtatványt jobb postán beküldeni, mint bevinni.

Az Apeh hó közepi adatai szerint az érintetteknek alig ötöde regisztrált abból az 51 ezer cégből, amelynek májusig ezt meg kellene tennie. Igaz, hétezer társaság még ezt megteheti az interneten, nyolcezernek pedig már - más okból - tulajdonképpen megvan a megfelelő azonosítója. Így is várnak azonban még összesen húszezer jelentkezést - ami némi tumultust okozhat az időszak végén.

Az irodák meggyőződése, hogy kezelni tudják a tömeget: 280 helyen regisztrálhatnak az ügyfelek - bárki, bármely irodát használhatja, lakóhely, székhely nem számít. Vélhető, hogy a tömeg nem oszlik el egyenletesen az irodák és a napok között.

Az elektronikus adóbevallásról egyeztettek a legjelentősebb szakmai szervezetek és az adóhivatal vezetői. Az Apeh erről szóló közleménye szerint a könyvelő és számviteli szakembereket tömörítő szervezetek a felkészülést nehezítő gondként jelezték a tesztelésre és fejlesztésre alkalmas programok közzétételének lassúságát, illetve a jogi szabályozás terén fellelhető jogértelmezési bizonytalanságokat. Az Apeh vezetői módosították néhány feladat ütemezését.