Megszűnik az iparűzési adó 2008-tól

Vágólapra másolva!
A helyi önkormányzati adórendszerben bőven volna tartalék az egyszerűsítésre. A nyolcféle - ez évtől a luxusadó belépésével kilencféle - adó közül ugyanis mindössze kettő hozza be a települések együttes, éves, helyi adóbevételeinek 94 százalékát - írja a NAPI Gazdaság. A bevétel 82,9 százalékát hozó iparűzési adót viszont 2008-tól megszüntetik.
Vágólapra másolva!

Tavaly összesen 396 milliárd forintot szedtek be a helyhatóságok. Ebből 23,7 milliárd forintot hozott a hatféle kisebb adó. Ennyi pénz azonban vélhetően el is megy az adó-ügyosztályokon az adminisztrációra. Ezek megszüntetése tehát nem okozna érzékeny bevételkiesést a településeknek.

Annál nagyobb a súlya az iparűzési adónak, amely viszont 2008-tól megszűnik. A helyette belépő, új elvonási formáról ez év végéig kellene döntenie a parlamentnek - erről törvény rendelkezik. A 2005-ös, előzetes adatok szerint iparűzési adóból 328,5 milliárd forint folyt be az önkormányzatokhoz, ami az összes helyi adóbevétel 82,9 százalékának felelt meg.

Az adó részesedése, a teljes bevételből kisebb lett tavaly. Ezt megelőzően, két éven át stabilan 84,4 százalékot biztosított ez a forrás, amit ha most is hoztak volna az önkormányzatok, 6 milliárd forinttal nagyobb lett volna a bevételük.

A statisztikai adatokból nem derül ki, hogy mi az oka a visszaesésnek. Annyi látszik, hogy az éves növekedés, a 2004-es kiugró 14,1 százalékról, visszaállt a 8-9 százalék körüli szintre. A lassulás összefügg a gazdaság mérsékeltebb ütemű bővülésével. A KSH adatai szerint 2004-ben 4,5, tavaly 4,3 százalékkal emelkedett a GDP.

Polgármesterek nyilatkozatai alapján azt sem lehet azonban kizárni, hogy az egyszerűsített vállalkozási adó elterjedése szintén elvesz valamennyit a potenciális adóbevételükből. Már több mint 100 ezer vállalkozás tartozik ebbe a körbe, amelyeknek lehetőségük van kedvezményes, az árbevétel 50 százalékának megfelelő adóalap szerint adózniuk.

Az iparűzési mellett, minimális mértékben csökkent még a telekadó súlya, a többi adónemé emelkedett. Ezzel együtt, az évtizedes arányokat egyáltalán nem írták át ezek a változások, vagyis ezekben a jelenlegi struktúrában nincs tartalék.

Az arányok biztosan változnak két év múlva - kérdés, mi lép az iparűzési adó helyébe. Az értékalapú ingatlanadó általános kiterjesztése megoldás lehet, de szóba jöhet a vállalkozások más típusú - például jövedelem szerinti - adóztatása is.

Megyei bontásban azt látni, hogy valamelyest mérséklődött Budapest, illetve Pest megye súlya, ettől persze még mindig itt érik el az országos bevétel 52,9 százalékát. Változatlanul Nógrád kullog a sor végén, de a tolnai és békési önkormányzatok sorsa sem irigylésre méltó.

Leginkább a Fejér megyei önkormányzatoknak kulcskérdés az iparűzési adó megszűnése, ott ugyanis a teljes bevétel 92 százaléka jön be ebből az adónemből. A leginkább felkészültnek, egy szélesebb körű ingatlanadózásra való átállásra Veszprém, Győr-Moson-Sopron és Borsod-Abaúj-Zemplén megyék tűnnek, ahol az országos, 11 százalékot jócskán meghaladó mértékű adó folyik be az építmények után.

A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) javaslatcsomagot készül átnyújtani a Pénzügyminisztériumnak. A javaslat szerint nem megoldás a központi adók megosztásával pótolni az iparűzési adót. Zongor Gábor főtitkár szerint erősíteni kell a helyi adópolitikát, mégpedig úgy, hogy a vállalkozások kivegyék részüket az adózásból 2008 után is.

A javaslatok közt szerepel, osztrák mintára egy kommunális adó bevezetése, amelyet a munkaadók minden foglalkoztatott bére után, annak százalékában fizetnének. Zongor fontosnak tartja, hogy a vállalkozások adója oda folyjék be, ahol a tevékenységüket ténylegesen végzik. Célravezető lenne viszont, ha az adó beszedését térségi, vagy akár megyei szintre delegálnák, különböző okokból ugyanis, a mostani rendszerben komoly kintlevőségek halmozódnak fel az önkormányzatoknál.

Azt is javasolják, hogy a másodfokú adóhatósági jogkör a megyei közigazgatási hivataloktól a kincstárhoz kerüljön, mert a TÖOSZ szerint a hivatalok - sokszor a perköltségtől tartva - inkább visszautalják a helyi önkormányzatokhoz az adóügyeket.