Nem válogathatnak a gépjármű-biztosítók

Vágólapra másolva!
A gépjármű-biztosítás nem csak az üzemben tartók számára kötelező. Nem mindenki tudja, de a biztosítók sem válogathatnak üzleti vagy más megfontolásból az ügyfelek között.
Vágólapra másolva!

Az egészségügy készülő reformja kapcsán többen aggódnak, hogy a biztosítók majd csak a jó kockázatú, fizetőképes ügyfelekkel kötnek szerződést. Az ehhez hasonló problémák azonban a világon mindenhol megoldásra találtak már, példa erre a gépjárművek üzemben tartóinak kötelező felelősségbiztosítása (kgfb). A tudnivalókat a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) főtitkára foglalta össze a Napi Gazdaságnak.

Nem csupán az üzemben tartók kötelesek felelősségbiztosítást kötni. A kgfb-re vonatkozó kormányrendelet szerint a biztosító is köteles elfogadni a magyarországi telephelyű - magyar rendszámú - gépjármű üzemben tartójának a szerződés megkötésére vonatkozó ajánlatát, így a kgfb mindkét fél számára "kötelező".

Az autós tehát a biztosítók közzétett tarifái - vagy más megfontolás alapján - kiválasztja a hazai tizenkét kgfb-biztosító közül azt, amelyikkel szerződni kíván. A biztosító azonban nem választhat, ezt az ajánlatot el kell fogadnia, a szerződést meg kell kötnie. A biztosító tehát - ellentétben más biztosítási módozatokkal - a kgfb-nél nem tagadhatja meg a szerződéskötést. Így a biztosító állományába kerülhetnek különösen rossz kockázatok is: olyan üzemben tartók, akik sok vagy nagy összegű kárt okozhatnak. Az ilyen ügyféltől a biztosító csupán a szerződés szabályos felmondásával "szabadulhat". Ebben az esetben a biztosító a következő egy évre megtagadhatja a szerződés megkötését. Ugyanez a helyzet, ha az autós szerződése év közben a díj nem fizetése miatt szűnt meg. Az ajánlatelfogadási kötelezettség nyugvása csak a díj-nemfizetés miatti megszűnés vagy a felmondás évét követő esztendőre vonatkozik, ennek elmúltával az autós ismét visszatérhet az előző biztosítóhoz.

A rendelkezés célja a rendszer hermetikusabbá tétele, a biztosítatlanok számának csökkentése. A notórius károkozók ügyét más uniós tagállamok a hazaitól eltérően oldják meg. Van, ahol a sorozatos károkozók kockázatait minden évben más biztosító állja, van, ahol külön intézmény foglalkozik az átlagos díj többszöröséért a kiemelkedően rizikós ügyfelekkel. A hazai biztosítókra vonatkozó jogszabályok a 2003. évi LX. törvény a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről és a 190/2004. (VI.) kormányrendelet a gépjármű üzemben tartójának kötelező felelősségbiztosításáról.