Novembertől csendesebb lesz Ferihegy

Vágólapra másolva!
A téli menetrend bevezetésével egy időben csökkenti Budapest légi zajszennyezését a Budapest Airport. A ferihegyi reptér új üzemeltetői még februárban jelentették be, hogy csökkentik a reptér okozta zajt, azonban olyan hiányosságokkal vették át a repteret, hogy előbb a zajhelyzetet kellett felmérni. A mostani intézkedések a főváros légterét szabják át, ezekhez egyelőre nem kell hatósági engedély.
Vágólapra másolva!

Budapest légiközlekedésének szigorításával csökkenti a zajt a Budapest Airport. A reptér a légiirányító Hungaro Controllal, és a NATS brit légiirányító szolgálattal közösen dolgozta ki az új közlekedési rendet, amelynek segítségével csökkenthető Budapest zajszennyezettsége.

Stewart Wingate a BA vezérigazgatója elmondta: a lakossági fórumokon összesen 500 emberrel tárgyaltak, és készül a reptér teljes zajszennyezését feltáró zajtérkép is. A 12 hónapos zajcsökkentő programmal járó kutatás 60 ezer euróba kerül a reptérnek.

Az új intézkedések legfontosabb része, hogy a gépeknek a mostaninál magasabban kell repülni a főváros fölött. 3,25 fokról 5,5 fokra emelték a gépek emelkedési szögét. Ez azt jelenti, hogy a gépek gyorsabban érik el az utazómagasságot, tehát a földről kevésbé lesz zavaró a zaj. Ugyanakkor a város fölött engedélyezett minimális repülési magasságot 2100 méterre emelték a jelenlegi 1000 méterről.

A főváros fölötti légifolyosókat is átszabták. Ezt október 29-től elsőként a II. és a XII. kerület lakói érzik majd. Kikapcsoltak ugyanis a forgalomból egy légifolyosót, amelyen a budai hegyek fölött repültek át a gépek. Ugyanakkor szigorúan ellenőrzik majd, hogy a járatok követik-e a kijelölt útvonalakat, ennek köszönhetően kevésbé szóródnak majd a gépek a főváros fölött, ezzel is kevesebb lesz a zaj - jelentette ki Mundra István, a Hungaro Controll igazgatója.

Szintén a járatok koncentrálását szolgálja, hogy szigorúbban betartatják majd a menetrendet. Ezért azok a gépek, amelyek nem képesek tartani a 240 kilométer per órás utazósebességet, nem repülhetnek csúcsidőben. Így a lassabb gépek nem tartják majd fel a nagy utasszállítókat, amelyek ennek köszönhetően gyorsabban távozhatnak a város légteréből.

A reptér a zajcsökkentés második fázisában a komrányzatnál: a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál, és a Polgári Légiközlekedési Hatóságnál lobbizik majd azokért a légi közlekedési változtatásokért, amelyeket saját hatáskörben nem tud végezni. A harmadik fázisban a fennmaradó zajszennyezést enyhítik majd a légifolyosók alatt élők lakásainak szigetelésével.

"Továbbra is lobbizunk azért, hogy megbírságolhassuk a renitenskedő légitársaságokat, ahogy az t az Egyesült Kirákyságban megtehetjük" - mondta az [origo]-nak Stewart Wingate, a reptér vezérigazgatója. Wingate szerint a reptér van a legideálisabb helyzetben a bírságolásra, hiszen ők rendelkeznek zajmérő rendszerrel. A beszedett bírságot a Budapest Airport a lakossági zajszigetelés finanszírozására fordítaná.

Barsi Szabó Gergely