Az emberek többsége csökkenti fogyasztását

Vágólapra másolva!
Minden negyedik városi ember bízik abban, hogy fogyasztása nem szűkül a megszorító intézkedések ellenére sem. A többség azonban fogyasztásának csökkentésére készül, derül ki az ACNielsen piackutató vállalat felméréséből.
Vágólapra másolva!

A fogyasztás nagyobb arányú visszafogása a "luxus" termékeknél várható, mint például az alkoholtartalmú italok és az édes vagy sós rágcsálnivalók. A megszorító intézkedések legkevésbé a válaszadók által "szükségesnek" tartott termékek mennyiségi eladásait befolyásolhatják; ilyen többek között a friss hús, zöldség-gyümölcs, ásványvíz, tea és kávé vagy a személyes higiéniát szolgáló cikkcsoport és a háztartási tisztítószer.

A kereslet átrendeződésével az árak ismét fontosabbá válnak, a kevesebb vásárlást tervezők egy része ugyanis az olcsóbb árucikkek felé orientálódik. Az alacsony árat legtöbben - a megkérdezettek 54 százaléka - ruhaneműnél célozzák meg, majd sorrendben a háztartási tisztítószerek, friss élelmiszerek, előre csomagolt élelmiszerek, személyes higiéniai termékek, ásványvíz és végül 34 százalékkal a szeszes italok következnek.

A lakosság egyes csoportjai azonban különbözőképpen viszonyulnak a megszorító intézkedésekhez. Például minden második budapesti megkérdezett készül fogyasztásának csökkentésére, a vidéki városokban viszont ugyanez az arány kétharmad. Minden negyedik városi ember bízik abban, hogy fogyasztása nem csökken a megszorító intézkedések ellenére sem.

Az életkor növekedésével együtt egyre magasabb a pesszimisták aránya. A fiatal felnőttek mintegy fele gondol fogyasztásának csökkentésére, míg a 45-60 éves korosztály kétharmada tervez visszafogást. Társadalmi státusz szerint a magasabb csoportba tartozók kedvezőbben ítélik meg fogyasztásukat a közeljövőben, mint az alacsonyabb csoportok tagjai.

A piackutató vállalat felmérése során, véletlenszerűen kiválasztott 800 fővel készítettek személyes kérdőíveket. Az eredmények a 18-60 éves, magyar városi lakosság véleményét tükrözik. A minta a magyar lakosságot nem, kor, település típus és régió szerint reprezentálja