Regadó nélkül olcsóbbak lehetnek az autók

Vágólapra másolva!
Novemberben kerül az EU pénzügyminisztereinek tanácsa elé az Európai Bizottság javaslata, mely szerint a regisztrációs adót tíz év alatt fokozatosan leépítenék és az éves üzemben tartási adóba építenék. A gépjármű-kereskedők ennek megfelelően csökkentenék áraikat - írja a Napi Gazdaság.
Vágólapra másolva!

Az Európai Parlament néhány hete már több mint kétharmados többséggel támogatását adta az Európai Bizottság (EB) tervéhez, melynek célja az autópiac széttagoltságának megszüntetése, a környezetvédelmi szempontok érvényesítése és a vásárlók segítése.

Jelenleg sokféle gépjármű-adóztatási rendszer működik az EU-ban, kilenc tagállamban egyáltalán nem vetnek ki regadót, míg más tagországokban 100 eurótól 16 ezer euróig terjedhet az adó mértéke - közölte Kovács László. Az EB adó- és vámügyi biztosa szerint emiatt nem egységes az autópiac, hiszen az ármegállapításnál figyelembe kell venni az adó mértékét.

A vásárlók életét nehezíti, hogy a regadót egy összegben kell leróni, ráadásul a kettős adóztatás veszélye is fennáll abban az esetben, ha valaki az egyik tagállamban vásárolt kocsiját később egy másikba viszi át - tette hozzá Kovács. A biztos által kidolgozott javaslat szerint a vevők 10-12 év alatt, részletekben rónák le a regadót, 2009-től pedig a szén-dioxid-kibocsátás alapján annak 25, 2011-től pedig 50 százaléka alól mentesülhetnének is. Az adó mértékét viszont nem szabnák meg a tagállamok számára, így tulajdonképpen a gépjárművek ára továbbra sem lenne egységes.

Bár a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete részletesen nem ismeri az EB javaslatát, támogatja azt, mivel az a jelenlegi magyar rendszernél csak jobb lehet - mondta Bakó Zoltán, a szervezet titkára. Álláspontjuk szerint a most érvényben lévő magyar regadó is ellentétes a közösségi joggal, mivel az nem a gépjármű értékét, csak a korát veszi figyelembe.

Ezt alátámasztja, hogy az EB még júliusban figyelmeztető levelet küldött a Pénzügyminisztériumnak, amelyben megkérdőjelezi a regadó összegének megállapításakor alkalmazott avultatási rendszer helyességét. Bakó Zoltán szerint a gépjárműveket az országba importáló kereskedők nem nyelnék le az egyösszegű regadó megszüntetésével járó megtakarítást és csökkentenék az árakat.

Az esetleges pluszbevétel ellenére az önkormányzatok vélhetően nem rajonganának a regadó beolvasztási ötletéért, ha az azzal kapcsolatos adminisztrációs feladatok is őket terhelnék - vélekedik Szmetana György. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének adóügyi szakértője szerint az adóhatóságok az alacsony létszám miatt jelenleg is alig bírják a papírmunkát, ráadásul a gépjárműadó a bevételekhez viszonyítva a legköltségesebb helyi adónem.