A bruttó árnövekedés ennél magasabb, mivel szeptembertől a pb-gáz áfája 15-ről 20 százalékra emelkedett, míg az autógáz és a targoncagáz áfája már korábban is a magasabb kategóriába tartozott.
Az ármelkedés következtében a 11,5 kilogrammos gázpalackot bruttó 4 ezer forint körüli összegért, míg a 23 kilogrammosat mintegy 8800 forinért lehet kicserélni. Összehasonlításképpen: 2004 elején a 11,5 kilogrammos palack gáz ára bruttó 2500 forint, a 23 kilósé pedig 5 ezer forint volt.
Az autógáz jellemző kikereskelmi ára napjainkban literenként 170-172 forint, míg a tartályos gázok esetében egyedi megállapodásoktól függ az ár.
A magyar piacon, ha kismértékben is, de folyamatosan csökken a PB-gáz felhasználása: a Magyar PB-gázipari Egyesülés szerint 2003-ban 229 ezer tonna, 2004-ben 228 ezer tonna, míg 2005-ben 225 ezer tonna PB-gázt adtak el Magyarországon. Az elmúlt évben 92 ezer tonna PB-gázt adtak el palackban, míg tartályban 100 ezer tonnát. Az autógáz mennyisége 33 ezer tonna volt.
Az elmúlt években változtak az arányok is: míg a tartályos gáz eladása 2003 óta 20 ezer tonnával nőtt, addig a másik két szegmensé csökkent. Három évvel ezelőtt palackban 110 ezer tonna gázt adtak el, míg az autógáz mennyisége 39 ezer tonna volt.
A palackos gázt illetően az előző években megindult csökkenés tavaly tovább folytatódott: 2005-ben 6-7 százalékkal mérséklődtek az eladások. Ennek hátterében részben az áll, hogy egyre több otthont kötnek be a földgázhálózatba, s így a háztartások a fűtéskorszerűsítés során teljesen helyettesítik földgázzal a PB-palackot.
A palackos gázt döntő hányadban főzésre használják. Ezért egyrészt a földgáz terjedésével a palackos gáz visszaszorul, másrészt a magas ár miatt egyre tudatosabban használják fel.
A turisztikai szokások megváltozása is a csökkenés irányába mutat: az egyéni turizmus helyett a szervezett, szállodákhoz, wellnessprogramokhoz kötött belföldi turizmus tört előre. Ennek során a palackot használó kis kifőzdék, pecsenyesütők forgalma jelentősen visszaesett. Az előrejelzés szerint az idén tovább, 3-4 százalékkal csökkennek a palackos szegmens eladásai.
Magyarországon 2005-ben mintegy 100 000 tonna PB-gázt adtak el tartályban. E szegmens, ellentétben a palackossal, tavaly körülbelül 5 százalékkal nőtt. A növekedés alapvetően az ipari termelés bővülésének és a sikeres mezőgazdasági szezonnak az eredménye: 2005-ben egyrészt jók voltak a termésátlagok, másrészt a termények relatíve magas nedvességtartalma növelte a szárítói PB-gáz felhasználását. E területen az idén szerény növekedésre számít a szakma.
Az autógázeladás, hasonlóan a palackos értékesítéshez, szintén mérséklődött 2005-ben, 8-10 százalékkal az egy évvel korábbihoz képest. Mindez azzal is magyarázható, hogy az autógázpiacról megkezdődött a régi karburátoros Skodák, Ladák kiszorulása: korábban ezek átalakítása hozta meg a nagy boomot a gázautópiacon.
Az adatok szerint az autógáz-felhasználás 2002 óta csökken, a jövőbeni tendencia pedig kérdéses. Az autógáz elterjedésének jelentős lökést adhatna, ha gyári garanciával lehetne ilyen üzemű autókat Magyarországon vásárolni. A garancia elvesztése ugyanis ma többeket elriaszt az átalakítástól. Ráadásul a mélygarázsokból ezeket az autókat az üzemeltetők kitiltották, s ez jó néhány potenciális felhasználót elriaszt.
A gáztól való általános félelem is szerepet játszik abban, hogy sokan nem tekintik alternatívának a PB-gázüzemet. Az autósok félnek a csomagtér elvesztésétől is, bár ez a mai technológiai megoldások mellett már nem indokolt.