Vágólapra másolva!
Jövő hónapban kezdik tesztelni a világon elsőként a debreceni repülőtéren az úgynevezett rádiófrekvenciás csippel (RFID) ellátott biztonsági karszalagot. Ha sikeresnek bizonyul az azonosító eszköz, akkor a világ más légikikötőiben is bevezetik.
Vágólapra másolva!

Az uniós forrásokból finanszírozott projekt az utasok objektumon belüli mozgásának követését teszi lehetővé. Farkas András, a hajdúsági repülőtér forgalmi vezetője megerősítette azt az értesülést, hogy valóban Debrecenben lesz a biztonsági eszköz világpremiernek számító próbája, azonban további részleteket nem árult el, írja a Világgazdaság.

Egyelőre annyit tudni, hogy nyugat-európai vállalatok és a University College London közös technológiai akciójáról van szó. Paul Brennan mérnök a Silicon.com nevű internetes portálnak elmondta: ha a biztonsági karszalagot kedvezően fogadják a légi utasok, akkor két éven belül más, nagyobb repülőtereken is megjelenhet a főleg a gyanús utasok azonosítására alkalmas eszköz.

Az adatvédelmi biztos irodájából vett információk szerint azonban az azonosító komoly aggályokat vethet fel, amennyiben személyes adatokat is tartalmaz. Az iroda jelenleg még tájékozódik az ügyben.

A repülőtér-üzemeltetők és a légitársaságok régóta panaszkodnak, hogy a jelentősebb légikikötőkben gyakorlatilag szinte lehetetlen ellenőrizni az utasok mozgását, sokan az elzárt területekre is bejuthatnak. A 2001. szeptember 11-i New York-i terrorcselekmények óta több újságíró rendszeresen teszteli a biztonsági és felügyeleti rendszereket, s mindig rábukkannak egy-egy hiányosságra.

Az Európai Unióban nemrégiben jelentős szigorításokról döntöttek a légiforgalom biztonságáért. November elejétől hathónapos türelmi időszak lép életbe az uniós tagállamokban, továbbá Norvégiában és Svájcban. Ezalatt fokozatosan minden országnak be kell vezetnie a repülőtereken az új eljárást, miszerint csak a biztonsági ellenőrző pontok mögötti üzletekből származó italt és ételt lehet felvinni a fedélzetre.

Az útlevél-ellenőrzési és a biztonsági ellenőrző pont közötti szakaszon vásárolt italokat és folyékony szereket a helyi repülőtér logójával ellátott, átlátszó műanyag zacskóba kell tenni, legfeljebb egyliternyi folyadék vihető fel. A kézipoggyász jövő év márciusától legfeljebb 56x45x25 cm-es lehet, de például az átlagos mérettől eltérő zeneszerszámok külön engedéllyel a fedélzeten is szállíthatók.

A Budapest Airport jelenleg a gazdasági és közlekedési minisztériummal, továbbá más szervezetekkel - rendőrséggel, határőrséggel, légiirányítással, tűzoltósággal - egyeztet a biztonsági intézkedések bevezetésének részleteiről.