Tovább nőtt a plázák és hiperek részesedése

Vágólapra másolva!
A bevásárlóközpontok és hipermarketek Magyarországon 2005-ben 1189 milliárd forint értékű forgalmat bonyolítottak le, ezzel 21 százalékos volt a részesedésük a kiskereskedelemből - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kiadványából.
Vágólapra másolva!

A forgalomnövekedés 13 százalékos volt az egy évvel korábbi szinthez képest, miközben az országos kiskereskedelmi forgalom növekedése csak 6,2 százalékot tett ki. Így tovább folytatódott a kiskereskedelemi tevékenység nagy alapterületű létesítményekbe koncentrálódásának folyamata. Az év végére a létesítményekben, a hazai kiskereskedelmi üzletállomány 4,1 százaléka, összesen 6,4 ezer kiskereskedelmi üzlet működött.

A vizsgált üzletek eladóterének összesített alapterülete 2005 végére 1,3 millió négyzetmétert tett ki, ami az összes hazai kiskereskedelemi üzletek eladóterének 9,3 százalékát jelentette. Részesedésük a kiskereskedelmi forgalomból ennél is jelentősebb volt, 2005-ben 21 százalékra nőtt.

A bevásárlóközpontok fénykora 1998-ban kezdődött, amikor 13 bevásárlóközpont nyílt meg. Ezt követően évente átlagosan 5 új központot adtak át, és mind több nyílt meg a vidéki nagyvárosokban. A 2005-ös év újabb lendületet hozott, hiszen ebben az évben 10 kezdte meg működését, így az év végére számuk 64-re emelkedett.

A hipermarketek megjelenését 1995-től, a győri Interspar megnyitásától lehet számítani. Közéjük tartoznak az Auchan, a Cora, az Interspar, illetve a Tesco üzletei. A négy üzletlánc által üzemeltetett hipermarketek száma 2005 végén 91 volt. Közülük 11 bevásárlóközpontokban található.