Nem kapnak orosz olajat a lengyelek

Vágólapra másolva!
Hétfőre leállt az orosz olajszállítás Lengyelországba és Németországba a Barátság-vezetéken, közölték a lengyel PERN vezeték-üzemeltetőnél hétfőn. Magyarországon nincsenek szállítási gondok, miután Fehéroroszországban elágazik a Lengyelországba, és a Magyarországba irányuló vezeték - közölték érdeklődésünkre a Mol sajtóosztályán.
Vágólapra másolva!

Levelet küldtünk Fehérorszországnak, magyarázatot kérve, de még nem tudjuk, miért szünetel a szállítás - mondta a PERN szóvivője, Tomasz Zakrzewski. Moszkvai elemzők már a múlt héten a Barátság- (Druzsba) vezeték "alkonyát" jósolgatták, az orosz-fehérorosz olajvámvitával kapcsolatban.

Oroszország az újévtől tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira. Erre válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság- (Druzsba) vezetéken Európába áramló, évi 70 millió tonnányi orosz olajat. Ez a tranzitdíj valamivel több mint 10 százalékkal emelné a Druzsbán át áramló olaj költségét. A Druzsba Mazirnál délre forduló ágán áramlik az olaj (Ukrajnán át) Szlovákiába és Magyarországra is. A Molnál korábban azt mondták sem a szállításban sem az ár szempontjából nem várnak problémákat, a jelenlegi hírrel kapcsoltos magyarországi fejleményekről pedig visszahívást ígértek szerkesztőségünknek.

Oroszország közvetlen indítéka az exportvám kivetésére az volt, hogy nem tudott megegyezni Fehéroroszországgal az orosz olajból ottani finomítókban készült olajtermékek nyugati eladására kivetett exportvám megosztásáról. Oroszország korábban ez utóbbi exportvám 85 százalékára tartott igényt, míg Fehéroroszország újév hajnalán a felezést ajánlotta.

Moszkvai elemzők azonban ennél mélyebb, stratégiai okot látnak a fehéroroszországi orosz olajexportvám kivetésében. Az orosz kormány arra igyekszik rászorítani az orosz vállalatokat, hogy ne a Druzsbán keresztül pumpálják az olajat szomszédaiknak, hanem olyan alternatív exportcsatornákon át, amelyek nem haladnak keresztül tranzitországokon, mondta a Russian Energy Weekly szakbulletin főszerkesztője a brit BBC orosz adásának. Így a Finn-öbölben lévő Primorszk terminálján át már évi 75 millió tonna orosz olajat exportálnak, holott öt esztendeje még semmit sem szállítottak ezen a balti-tengeri útvonalon. Ezzel szemben a Litvánián át haladó olajtranzitot gyakorlatilag elzárták (miután a litván Mazeikiu finomítót tavaly megvette a lengyel PKN Orlen olajtársaság) azzal az ürüggyel, hogy műszaki problémák merültek fel a Druzsba 1-es ágán. A múlt év utolsó negyedében egymillió tonnával csökkentették az olajat a Druzsba Unyecsa és Mazir közötti szakaszán is, ugyancsak műszaki okokra hivatkozva - fejtegette Mihail Krutyihin, aki szerint végül el fogják zárni a Druzsbán haladó összes áramlást, és az olajat más útvonalakra terelik majd át.

Elképzelhető tehát, hogy a Druzsba utolsó éveit éli. A vezeték műszakilag felettébb elhasznált, és senki sem akarja megjavítani. Az olajat, amelynek bányászata csak nagyon szerényen növekszik, át fogják irányítani részint a Baltikum (Primorszk) felé, részint a Fekete-tenger felé, amelyen át most évi 55 millió tonnát exportálnak, és a Boszporuszt elkerülő (Burgasz-Alexandrúpoli) vezetéken még többet exportálhatnak. A keleti irányban vezeték épül a Csendes-óceán (Japán) és Kína felé - magyarázta az orosz elemző.

A Mol, amely szinte teljes olajimportját a Druzsbán keresztül bonyolítja, évi nyolcmillió tonnát vásárol Magyarország és 5,5 milliót Szlovákia számára. A Mol 2005 elején ötéves szerződést kötött a piacvezető Lukoillal évi ötmillió tonna olaj szállítására. Ez a szerződés tehát a Mol vásárlásainak nem egészen 40 százalékát fedezi és három év múlva lejár.

Hétfőn egyébként azt közölte az orosz állami vezetéküzemeltető Transneft, hogy Fehéroroszország megcsapolja a Barátság olajvezetéket. eszerint Fehéroroszország szombattól fogva 79 ezer tonnát vett ki jogellenesen a vezetékből, amelyen kizárólag európai fogyasztóknak (köztük a magyaroknak) szánt orosz olaj áramlik. Csak az elmúlt nap folyamán 900 tonnát vettek el a Druzsbából - hangoztatta a Transneft vezérigazgatója, Szemjon Vajnstok az Interfax szerint.

[origo]/MTI