Szűk év vár az autófinanszírozókra

Vágólapra másolva!
Az autófinanszírozási piac számára 2007 sem lesz könnyű év. Az új autók értékesítése területén 10 százalékot meghaladó csökkenést várnak a piaci szakértők, a használtautó-eladásoknál szintén lemorzsolódással számolnak - áll a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. elemzésében.
Vágólapra másolva!

Az új év várhatóan az autófinanszírozási piac további szűkülését hozza. Az új autóeladások volumene 2007-ben a várakozások szerint több mint 10 százalékkal mérséklődik, a használtautó szegmens területén is visszaesést várnak, miközben a kormányzati megszorítások következtében azzal is számolni lehet, hogy több magánszemély nem lesz képes fizetni a törlesztőrészleteket.

A nem fizető autósok számára ráadásul további veszélyt jelent, hogy a hosszú futamidejű hitelek miatt a visszavett gépkocsi után még fizetniük is kell, miután az értéke nem fedezi a finanszírozó felé fennálló tartozásukat.

A dokumentum szerint az elmúlt év nem hozott áttörést az autófinanszírozásban, a 2005. évi tendenciák folytatódtak 2006-ban is. Tavaly is mérséklődött az új autóeladások volumene, ami egyre nehezebb helyzetbe hozta a döntően autófinanszírozással foglalkozó lízingtársaságokat.

Az elmúlt évet a forint hektikus árfolyammozgása jellemezte, aminek nyomán a hitelt felvevők igencsak megérezhették a bőrükön azt a figyelmeztetést, miszerint árfolyam- és kamatkockázatot is vállalnak a lízingszerződések megkötésekor. Ennek nyomán több autófinanszírozó is új konstrukcióval "nyitott" az elbizonytalanodó lakosság felé: megjelentek a fix havidíjas hitelek.

A konstrukció felépítése szerint a havi törlesztés összege nem változik, azonban a futamidő az árfolyam alakulásának megfelelően nőhet vagy csökkenhet. A konstrukció iránt folyamatosan nőtt az érdeklődés, bár igazán azok jártak jól, akik a forint nyári mélypontjakor vettek fel devizahitelt.

Tavaly az első háromnegyedévben a Magyar Lízingszövetség adatai szerint már csak 1 százalékos bővülés jellemezte az autófinanszírozási szegmenst - ez félévkor még meghaladta a 6 százalékot. Eközben a mintegy 900 milliárd forintos hazai lízingpiacból már csak 58 százalékos szeletet hasított ki 2006. szeptember végén az autófinanszírozás, szemben az egy évvel korábbi 64 százalékkal. A tavalyi harmadik negyedév ráadásul komoly lemorzsolódást hozott a finanszírozott autók darabszámát tekintve is, amit a piaci szakemberek elsősorban a megszorító intézkedések bejelentése hatásának tudnak be.