Hétfőtől húsz százalékkal drágulhat a kenyér

Vágólapra másolva!
A kenyér ára akár 20 százalékkal emelkedhet a közeljövőben, a pékek termelési költségeinek emelkedése miatt. A liszt ára egy év alatt 30 százalékkal emelkedett, a járulékok és az energiaköltség is nőtt. A kereskedők azonban ellenállnak, így várhatóan nehéz helyzet alakul majd ki az egyeztetések során.
Vágólapra másolva!

Az alapvető élelmiszereket előállító ágazatok többsége áremelést tervez a közeljövőben. A sütőiparban 20 százalékos áremelésre volna szükség ahhoz, hogy az utóbbi időben bekövetkezett költségemelkedést a pékek fedezni tudják - mondta Ilonka Boldizsár, a Magyar Pékszövetség elnöke az [origo]-nak. Az érdekképviselet vezetője hangsúlyozta, hogy nem extraprofitról van szó, hanem a túlélésükről, a szakma megmaradásáról. A 2007-es év vízválasztó lesz, mert a sütőipari üzemek döntő hányada a múlt évben vagy nem ért el gazdasági eredményt, vagy veszteséges volt - jelezte a szakember. Ezért létkérdés számukra, hogy átadási áraikat növelni tudják. Erről jelenleg egyeztetnek a kiskereskedelmi áruházláncok képviselőivel.

A szövetség célja egy 20 százalék körüli áremelés, amit január 29. és február vége között szeretnének elérni. A versenytörvény szigora miatt nem alakítanak ki közös stratégiát, így a jövőbeni kenyérárakról csak átlagosan lehet előrejelzést adni, azok attól függenek, hogy az egyes beszállítók milyen mértékű emelésben tudnak megállapodni a kereskedőjükkel - mondta az [origo] kérdésére Ilonka Boldizsár.

Az alapanyagárak valóban folyamatosan emelkedtek ebben a szezonban. Betakarításkor az egy évvel korábbinál 5 ezer forinttal drágább - 27 ezer forint - volt a búza tonnája - mondta az [origo]-nak Pótsa Zsófia, a Gabonaszövetség főtitkára. Jelenleg legalább 35 ezer forintba kerül egy tonna búza, és ilyen drágán is nehéz hozzájutni, mert világszerte nagy a kereslet. Ennek következményeként egy év alatt átlagban 30 százalékkal drágult a liszt is, a kenyér viszont csak 14,7 százalékkal, a fehér kenyér átlagos fogyasztói ára például 169-ről 193 forintra emelkedett a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

Tizenkét hónap alatt az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 12,3 százalékkal emelkedtek, ami a szeptemberi áfaemelésnek és a bérterhek emelésének tudható be elsősorban. Az energiaár-emelés ezt még tovább emeli majd, mert ez az áfahatáshoz hasonlóan viszonylag könnyen továbbhárítható, hiszen mindenkinek feltűnik a változás.

Forrás: MTI
A liszt, a bérek, és az energia is drágult

A kereskedők viszont nem szívesen vásárolnak drágábban, a beszállítók nehezen tudnak változtatni az árakon. A hipermarketekkel a legnehezebb versenyezni, mivel széles termékkínálatuknak a pékáru csak kis szelete. Náluk találunk 90-110 forintért is kenyeret, úgy, hogy az 50-60 forintos kilónkénti lisztár a költségeknek mindössze 20-22 százalékát teszi ki. A nagy láncok akár ingyen is adhatnák a kenyeret, ám az ésszerű gazdálkodás elvei szerint nem célszerű önköltség alatt tartani egy termék árát sem.

A Tesco saját pékségeinek és méretének köszönheti befolyását a magyar piacra. Néhány kisebb üzletüket kivéve saját pékárut árulnak, így erős árbefolyásoló hatása van annak, hogy náluk mennyibe kerül a kenyér. A cég igyekszik alacsonyan tartani az árakat, és nem látják indokoltnak a drasztikus áremelést - mondta az [origo] érdeklődésére Hardy Mihály, a Tesco szóvívője.

Az Auchan szintén maga gyártja a pékárut, csak néhány terméket vásárolnak - tudta meg az [origo] Gillemot Katalintól, az Auchan kommunikációs vezetőjétől. Nem céljuk az áremelés, de az energiaárak változása nem kerüli el a őket sem, így még nem biztos, hogy a növekvő költségeket ki tudják gazdálkodni az árrésből, lehetséges, hogy be kell építeni azt az áraikba.

A szupermarketek és diszkontok nem rendelkeznek saját pékségekkel, így rá vannak kényszerítve az egyeztetésre a beszállítókkal. A tárgyalások zajlanak, de a CBA-nál, a CO-OP-nál, és a Plusznál is hiába érdeklődtünk, a cégek tárgyalási stratégiájáról és áremelési hajlandóságáról nem tudtunk nyilatkozatot kicsikarni, több más bolthálózat központjában pedig fel sem vették a telefont. A Lidl Magyarország nem kívánja hátráltatni a folyamatokat, és a pékeket sem szeretnék lehetetlen helyzetbe hozni, de a jelenlegi helyzetet nem érzik olyan súlyosnak, mint amilyen a tavalyi év közepén előállt - tudta meg az [origo] Kovács Gergelytől, a cég beszerzési igazgatójától. Január 29-től tehát a hiperekben és a kisebb boltokban is számíthatunk meglepetésekre a kenyérvásárláskor.

Novák Endre