A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa határozatában megállapította, hogy a NorbiFit Bio Time Kft. és a Norbi.hu Kft. 2005-ben a Norbifit nevű étrend-kiegészítő termék reklámozásakor megtéveszette a fogyasztókat. Emiatt a két céget 14 millió, illetve 3 millió forint bírság megfizetésére kötelezte - derül ki a GVH-nak az [origo]-hoz eljuttatott közleményéből.
A két vállalkozás 2005 utolsó negyedévében intenzív reklámkampányt indított a NorbiFit népszerűsítésére. A termék hirdetései többször egymás után nagy példányszámú napi- és hetilapokban jelentek meg. A reklámok a NorbiFit nevű terméket egy átfogó életmódrendszer részeként mutatták be, mint aminek szedésével csökken a testsúly.
Erre a fogyasztó hatásra hívták fel a figyelmet a hirdetésekben szereplő "Lefogyasztom az országot!", "Megtaláltam a fogyás titkát!" vagy a "Most tényleg lefogyhatsz!" szlogenek is. Egy másik hirdetésben pedig az szerepelt, hogy "a NorbiFit egy rendkívül komplex összetételű szer, amely egyedülálló a maga műfajában".
A GVH vizsgálata során megállapította, hogy a termék reklámozásának idején a forgalmazók nem rendelkeztek igazolással arról, hogy a NorbiFit szedése valóban testsúlycsökkentő hatású lenne, így megtévesztették a fogyasztókat. Schobert Norbert reklámriportokban maga is tett fogyasztókat megtévesztő kijelentéseket - áll a közleményben.
A versenyhatóság figyelembe vette az Országos Élelmiszer-biztonsági és Táplálkozástudományi Intézet véleményét, amely szerint a NorbiFit nincs különösebb hatással az anyagcserére, és a termék nem tekinthető egyedülállónak, mivel összetevői más étrend-kiegészítőkben is megtalálhatók.
A versenytörvény szerint tilos a fogyasztók megtévesztése, azaz az áru áráról, lényeges tulajdonságáról (összetétel, használat, egészségre gyakorolt hatás) tilos valótlanságot vagy valós tényt megtévesztő módon állítani.
A GVH gyakorlata szerint a lényeges tulajdonságokról szóló állításokat a piacon az adott termékkel megjelenő vállalkozásnak kell hitelt érdemlően bizonyítania. A termék hatásának dokumentálásához kiemelt közérdek fűződik, különösen akkor, ha a reklámozott áru az ígért hatást az emberi szervezetre vagy azzal kapcsolatban fejti ki.
A bírság összegének meghatározásakor a GVH tekintettel volt arra, hogy a Bio Time Kft. árbevételéhez képest jelentős összegeket fordított a NorbiFit reklámozására, a hirdetésekbe foglalt megtévesztő állítások pedig széles fogyasztói körhöz jutottak el.
Súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a társaság tulajdonosi köréhez köthető más vállalkozásokat hasonló okok miatt már több ízben elmarasztalta a versenyhatóság. A Norbi.hu Kft. esetében ugyanakkor a GVH megállapította: a vállalkozás felelős ugyan a jogsértő reklámokért, ám terhére csak az ellenőrzés elmulasztása róható fel.