Beszállhat az orosz Gazprom a Nabuccóba

Vágólapra másolva!
Szükség lehet a Gazpromra, mert a beruházás stratégiailag ugyan fontos, életképességét azonban sokan kétségbe vonják.- jelentette török energiaminisztériumi forrásokra hivatkozva a Reuters. Így azonban eredeti céljuk megvalósításáról kellene lemondaniuk a társulás tagjainak.
Vágólapra másolva!

A 4,7 milliárd euróból építendő gázcsőnek ugyanis sem a forrása, sem a piaca nem elég biztos. Az egyik szállítónak ígérkező Irán épp a napokban jelezte, hogy Európába mégsem csövön, hanem cseppfolyósítva, tartályhajón küldené a gázt, vezetéket pedig a Nabuccóval ellenkező irányba, India felé építene - írja a Világgazdaság.

Ígéretesebb a nemrég még nettó gázimportőr Azerbajdzsán, amely elígérte gáza egy részét Olaszországnak és Grúziának, igaz, ettől juthat elég a Nabuccóba is.

A szakértők úgy vélik, hogy a Gazprom azért fontos, mert egy biztos szállítóval gazdagodna a vállalkozás, de biztos piacokhoz is jutna: a délszáv térséghez. Ezen országok gázigénye, az orosz gáz hagyományos európai piacokéival szemben (Szerbia, Koszovó, Montenegró, Albánia, Horvátország keleti része, Bosznia-Hercegovina) erőteljesen nő, ellátásuk viszont nem megfelelő - derül ki a Világgazdazdaságból.

A kérdés nem az, hogy mely országon keresztül érkezne Magyarországra az új importcső, hanem az, hogy melyik változat juttatná el a gázt a megfelelő keresletű piacokra. Az eredeti terv szerint a Nabucco Romániából belépve, Ausztriánál hagyná el Magyarországot, s az, hogy a konzorciumnak tagja a romániai Transgas is.

Ez a nyomvonal elvben számításba jön a Mol-Gazprom tervezésű dél-európai importvezeték esetében is, valójában azonban esélyesebb a Szerbia felől érkező cső, éppen a délszláv piacok kiszolgálása és az olcsóbb kivitelezés miatt.

Ha a Nabucco nyomvonala a Gazprom elképzelése szerint alakul, akkor a cső lényegében ott haladna és oda vezetne a közép-európai részen, amerre és ahová a társaság Kék Áramlat gázvezetéke különben is vinné Európában a gázt.