A Shell is belép a magyar gázpiacra

Vágólapra másolva!
Földgázkereskedelmi üzletágat indít Magyarországon a Shell Hungary Zrt. A Shell a magyar piacon forgalmazási és értékesítési tevékenységet folytat majd, és szolgáltatóknak, ipari fogyasztóknak, erőműveknek fognak gázt értékesíteni. A verseny nagy, viszont a cég szerint a törvényi szabályozás garantálja a tisztességes piaci jelenlét feltételeit.
Vágólapra másolva!

A Shell számára mérföldkő, hogy új üzletágat indít útjára Magyarországon, a liberalizálódó piacon komoly lehetőségekkel számol - vezette be a bemutatkozó sajtóreggelit Varga István, a Shell Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója. A Shell Energy Europe (a cég európai földgáz-üzletága) 2007. július elsején kezdte meg gázkereskedelmi tevékenységét Magyarországon. A társaság - amely egyelőre csak három alkalmazottal dolgozik - elsősorban az ipari kereskedelmi szegmensben akar megjelenni, közvetlenül a lakosság felé nem szándékoznak értékesíteni, ez egyébként a Shell általános stratégiája is. Az ipari fogyasztók az összes fogyasztásnak úgy 60 százalékát képviselik.

A magyar gázpiaci szabályozás rendelkezik a tevékenységek szétválasztásáról, így a Mol által irányított hálózathoz szabad hozzáférés van, így a Shell is használhatja egy bizonyos tarifáért. A magyar piac tehát ilyen szinten már liberalizált, akkor is, ha további teendők még vannak (például a versenypiacra való kilépés nem minden aspektusa van szabályozva) - mondta a vezető. A más országban szerzett liberalizációs tapasztalatokat szívesen megosztják a szabályozó hatóságokkal, az Energia Hivatallal és a versenyhivatalal folyamatos párbeszédet folytatnak. A vezető a távközlési piacosításhoz hasonlította a gázkereskedelem liberalizációját.

A társaság által elérendő konkrét piaci részesedést Varga István nem fejtette ki számosítva, elmondása szerint elsősorban az üzlet megalapozása és beindítása a cél ebben a "piacosodó környezetben". A cégnél egyébként erős versenyre számítanak, olyan erős konkurensekkel, mint az E.On és a Gaz de France. A szabályozás jellegéből következik, hogy a piacra lépő kereskedőknek nehezebb dolga van, mint a már piacon levő szolgáltatónak. A Shell egyébként meglehetősen változatos (diverzifikált) beszerzési portfólióval rendelkezik, a magyar piacra főleg Oroszországból szállítanak, és világszinten vezető szerepet tölt be a folyékony földgáz szállításában.

Varga István elmondta, az indulás után nem sokkal már vannak fogyasztóik is, bár a konkurens nagykereskedőktől igen nehéz ügyfeleket elhódítani. Az ügyfelekért zajló küzdelemben az árak mellett legalább olyan fontos szerepe van az ellátásbiztonságnak és a rugalmasságnak is - mondta a cégvezető.

Arra az újságírói kérdésre, hogy döntésükben volt-e szerepe a tervezett eurázsiai gázvezetékek esetleges magyarországi útvonalának, az elnök-vezérigazgató azt mondta, "a vezetékekben való részvétel lehetőségét nem zárják ki, hiszen ez is a kereskedelem és értékesítés területéhez tartozik".