A tarifák drasztikus emeléséhez, a dolgozók tömeges elbocsátásához vezetne a BKV szakszervezetei által követelt további 6 százalékos béremelés - jelentette be Demszky Gábor főpolgármester szerdán. A főpolgármester szerint a BKV-nál a járművezetők a legjobban fizetett dolgozók: az elmúlt három évben összességében 40 százalék körüli bérfejlesztésben részesültek.
Jelenleg Magyarországon a közalkalmazotti szférában és a közszolgáltatások területén sehol sincsenek olyan jól fizetett dolgozók, mint a BKV-buszsofőrök - fogalmazott Demszky Gábor. Az Országos Érdekegyeztető Tanács 5,5 és 8 százalék között határozta meg az idei bérfejlesztést, és a BKV-nál az egyik legmagasabb, 7 százalék valósult meg. Egy BKV-buszsofőr átlagbére 220 ezer forint, míg egy Volán-buszvezető ugyanennyi munka és túlóra után mindössze 170 ezer forint bruttó bér kap. A fuvarozók átlagosan 139 ezer forintos fizetést kapnak - tette hozzá.
Demszky Gábor kijelentette: miután a szakszervezeti vezetőkkel csütörtök délelőtt egyeztetett, nem akar és nem tud tarifát emelni, valamint további dolgozókat elbocsátani. "Mindenkinek meg kell értenie, hogy hiába követel több bért - akár sztrájkkal, akár anélkül -, sem a főváros, sem a cég nem tudja előteremteni az ehhez szükséges pénzt" - mondta.
A BKV jelenleg hitelképtelen, a követelt 6 százalékot pedig csak hitelből tudná finanszírozni. A cégnek pillanatnyilag 73 milliárd forintos banki tartozása van - a főpolgármester szerint ebből is látni, hogy a BKV-t könnyű tönkretenni, hiszen a csőd szélén áll.
Antal Attila, a BKV vezérigazgatója az [origo] kérdésére elmondta, a városvezetéshez hasonlóan abszurdnak tartja a szakszervezetek követelését. Reméli ugyanakkor, hogy meg tudnak állapodni a jövő keddi sztrájk idejére az elégséges szolgáltatásokról, így a BKV legalább a metróközlekedés 30 százalékát és a felszíni közlekedés egy részét is tudja működtetni a saját dolgozóival. Antal Attila elmondása szerint 10 százalékos béremelés 15 százalékos tarifaemeléssel járna.