Sok hibát találtak a kereskedőknél

Vágólapra másolva!
Az idén az első félévben 18 ezer üzletet ellenőriztek országosan a fogyasztóvédelmi felügyelők, s 800 millió forint bírságot szabtak ki. A kereskedői morál nem javul, hiszen tavaly egész évben 1,5 milliárd bírságot vetettek ki - mondta Schreiberné Molnár Erzsébet, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgató-helyettese.
Vágólapra másolva!

Az idei féléves statisztikában nyilvánvalóan nem szerepelnek még az idegenforgalmi főszezonra vonatkozó vizsgálati adatok, s azok ismeretében a helyzet 2007-ben még kedvezőtlenebb, az eddig elvégzett 6.400 ellenőrzés során 72 százalék volt a kifogásolási arány. A melegkonyhás üzleteknél, a pecsenyesütőknél és a zenés szórakozóhelyeknél a kifogásolási arány majdnem a 80 százalék volt, míg a cukrászdáknál 72 százalék alatt maradt - közölte Schreiberné.

A Közép-Dunántúlon viszont nagymértékben javult a kifogásolási arány: az előző évi 68 százalékról 55 százalékra. A Dél-Alföldön azonbn ahova csak bementek az ellenőrök, ott találtak is kifogásolni valót. Nagy problémák tapasztalhatóak különösen a mutatványos berendezéseknél; kirívó például az észak-magyarországi régióban a kifogásolási arányuk (91 százalék), s még ennél is rosszabb a dél-alföldi régióban, ahol 100 százalékos ez a mutató.

A romló helyzetképet igazolja, hogy a kifogásolási arány 2004-ben és 2005-ben 60 százalék volt, míg 2006-ban már 64 százalék.
A főigazgató-helyettes kitért arra is, hogy a szeptember elseje óta működő Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 362 dolgozóval kezdte meg a munkát, ám a létszámot - három fejlesztési ütemben - 2009 végéig 611 főre növelik.

Lőrincz Károly, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium főtanácsosa hangsúlyozta: december végéig létrejönnek a Fogyasztóvédelmi Tanácsok, továbbá kialakítják a fogyasztóvédelmi tanácsadó irodák és klubok országos hálózatát is. Afogyasztóvédelmi intézményrendszer új eleme a hazai európai fogyasztóközpont, amely elősegíti "a határokon is átnyúló fogyasztói jogviták érvényesítését bíróságon kívüli eljárás keretében".Tovább kell erősíteni a szankciórendszert, többek közt szélesítik az üzletbezárások lehetőségét, emelik a bírságösszegeket "a fogyasztókat sértő vállalkozói magatartások esetében".