Temetés tartja fenn a balatoni hajózást

Vágólapra másolva!
Az [origo] információi szerint napokon belül elindul a Balatoni Hajózási Zrt. privatizációs pályázata. Az eredeti tervek szerint az ÁPV Zrt. a Balatoni Hajózási Zrt.-ben lévő 49 százaléknyi részvényének értékesítését 1,65 milliárd forintos minimáláron szerette volna értékesíteni. Pesszimista szcenárió esetén - ha a mind népszerűbb vízi temetések és esküvők bevételei nem ellensúlyozzák a menetrendi közlekedés veszteségeit - viszont a társaság hajóinak többségét dobra is verhetik
Vágólapra másolva!

Napokon belül döntés várható a Balatoni Hajózási Zrt. még állami tulajdonban lévő 49 százaléka privatizációjának ügyében - mondta az [origo]- nak az önkormányzatok és a privatizációs szervezet között két éve közvetítő Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke. A térség szocialista országgyűlési képviselője sejtelmesen úgy fogalmazott, hogy még nem tudni, mit jelent az ÁPV döntése, de az önkormányzatokra nézve bizonyosan nagyon kedvező lesz. Suchman csak annyit árult el, hogy a technikai részletekről már egyeztettek.

A helyhatóságok kilátásai azonban legalábbis kérdésesek. Az érvényben lévő kormányhatározat szerinti eladás esetén elővásárlási jog illeti meg az 51 százalékot már birtokló önkormányzatokat. Ingyen azonban, bár szeretnék, de nem kaphatják meg a kisebb részvénycsomagot. A tóparti településeknek várhatóan 587 millió forint tőkeemelést kell végrehajtaniuk első körben, majd vállalni kell - akár magántőke bevonásával - további 2 milliárd forint tőkeemelést 3 éven belül. Az [origo] információi szerint a települési önkormányzatok egyhangúlag elutasították ezt a javaslatot, egyáltalán nem tudnak ugyanis pénzt kigazdálkodni erre a részvénycsomagra.

Csak a hiány nőtt, de az nagyon

Tavaly év végén úgy tűnt, hogy pont kerülhet a privatizáció végére és egy kialkudott, már-már mindenki számára kedvezőnek mondható 500 millió forintos áron megkaphatják az önkormányzatok a kisebbik részvény csomagot. Csakhogy az ÁPV Zrt. inkább azzal állt elő, hogy mégis pályázatot ír ki a Balatoni Hajózási Zrt.-ben lévő 49 százaléknyi részvényének értékesítésére 1,65 milliárd forintos minimálárral.

A huzavona közepette csak a bizonytalanság és a hiány termelése maradt állandó a balatoni hajózásban. A menetrendszerinti járatokon közlekedő 22 hajó ugyan eddig minden évben kifutott a szezon kezdetén, de csak a deficitet növelték évről-évre. Az idei év mérlege is csaknem 100 millió forint hiány.

A turisták számának csökkenésével kezdődtek a gondok

A nehézségek nem meglepő módon a menetrend szerinti hajó- és kompjáratok utasai számának néhány évvel ezelőtti drámai csökkenésével kezdődtek. A tavalyi volt az első év amikor ez megállt és végre úgy tűnt, hogy valami elindult - mondta az origo-nak Lain Ferenc a Balatoni Hajózási Zrt. műszaki igazgatója. Ám ha nem sikerül megkapniuk az önkormányzatoknak a kisebb részvénycsomagot viszonylag jobb áron vagy teljesen ingyen 99 évre akkor mindennek vége - fogalmazott a műszaki igazgató.

Forrás: MTI

A Helka 110 éve járja a Balatont

Amennyiben költségvetés ragaszkodik a privatizációs összeghez, úgy jó eséllyel tőkeerős pénzügyi befektető lép színre. Lain Ferenc szerint bármilyen befektetőről is legyen szó, a veszteséget biztosan meg szeretné szüntetni. Jelenleg mindössze két hajójárat nyereséges, a Siófok-Füred valamint a Badacsony-Fonyód. A két járatra elég négy hajó, s az sem kizárt, hogy a fennmaradt tizennyolcat értékesítik (jelenleg a társaság zászlós hajója a Szent Miklós éri a legtöbbet, 300 millió forintot). De ez a hajó, ha más módon is de igen sokat hoz a konyhára.