Ömlik az osztrák pénz Magyarországra

Vágólapra másolva!
Ausztria méretein és gazdasági potenciálján túlmutató fontosságú befektető Magyarországon, a külföldi cégek 20 százaléka osztrák, míg a befektetett tőke nagyságát tekintve harmadik. Mindezt úgy, hogy az OMV nincs a legnagyobb hat osztrák befektető cég között, legalábbis addig, míg az általa 14 milliárd euróra értékelt Molt nem sikerül megszereznie. Ez a befektetés önmagában megháromszorozhatja az osztrákok magyarországi tőkebeáramlását.
Vágólapra másolva!

A Magyarországon nyilvántartott mintegy 26 ezer külföldi érdekeltségű vállalatnak több mint 20 százaléka, 5200 cég osztrák. A befektetett összes osztrák tőke értéke hazánkban már meghaladja az 5,4 milliárd eurót, ezzel Ausztria aránya a magyarországi befektetésekben mintegy 11 százalékot tesz ki - tudta meg az [origo] az ITD Hungarytől.

Ebben az összegben azonban még nincsen benne az a 102,5 milliárd forint (1 euró 252 forint), amit az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma ajánlott november végén a MÁV Cargo részvényeiért. Az osztrákok eddigi összes befektetéseinek értéke azonban éppenhogy csak valamivel több mint felét teszik ki annak, mint amennyit valószínűleg áldoznia kellene az OMV-nek a Mol megvételéhez. Ehhez ugyanis az osztrák cég becslése szerint 10 milliárd euróra lenne szükség.

A vasút hozhatja a következő nagy összeget

A legnagyobbak közzé kerülhet a Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma, ha sikeresen lezárják a MÁV Cargo megvételét. A Rail Cargo Ausztria és a GYSEV konzorciuma 102,5 milliárd forintos ajánlatával, 96,67 ponttal végzett az élen. (Az össszeg kisértetiesen hasonló ahhoz, amit az Erste fizetett a Postabank megvételéért.) Amennyiben sikerül a MÁV Cargo átvétele, akkor az ÖBB-nek leányvállalata révén első ízben sikerül abszolút domináns pozíciót szereznie egy egész ország vasúti teherszállítási piacán.

Az ÖBB leányvállalatai jelenleg 23 európai országban aktívak. A MÁV Cargo megszerzésével az ÖBB szállítási volumene, amely tavaly 93 millió tonna volt, megduplázódik, és kétszeresére, 26 000 darabra emelkedik vagonparkja is.

A Rail Cargo Austria tavaly 8237 alkalmazottal 2,25 milliárd euró árbevételt és 42,6 millió üzemi eredményt mutatott fel, míg a MÁV Cargo 3170 alkalmazottal átszámítva 371 millió euró árbevételt és 10,9 millió adózás előtti eredményt ért el.

A Mol megvétele csúcskategóriát jelentene

A Mol átvétele - a magyar vállalat tartozásait is beleszámítva - több mint tízmilliárd eurójába (körülbelül 3,5 billió forintba) kerülne az OMV-nak. Ezt saját pénzből nem is tudná kifizetni az osztrák multi - amelynek kilencmilliárd euró azért már rendelkezésére áll nemzetközi bankoktól, szindikált hitel formájában. Az OMV szándéknyilatkozatban említett 32 ezer forintos részvényenkénti vételárral számolva a Mol hozzávetőleg 14 milliárd eurót érhet.

A legfrissebb adatok ugyanis csak az első negyedévre vannak meg, ezek szerint már 158,8 millió euró érkezett Ausztriából, vagyis negyed év alatt több mint a 61 százaléka a tavalyi teljes évi értéknek.

Az Osztrák Nemzeti Bank legfrissebb adatai szerint 2006 első félévben 335 millió, a másodikban pedig 280 millió euró osztrák tőke áramlott Magyarországra. (ez az összeg tartalmazza a nyereség egy részének reinvesztícióját is).

Forrás: [origo]

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az osztrák vállalatok befektetési, illetve repatriálási tevékenységének egyenlege 2006-ban 259 millió eurót tett ki és ezzel a tárgyévben Ausztria Németország és Hollandia után változatlanul a harmadik legnagyobb befektető, de amíg Hollandiából számos tengerentúli cég befektetései is érkeznek és jelentős a holland financiális befektetés, nyugodtan állítható, hogy Ausztria a befektetők során érdemben a stratégiai második helyet foglalja el.

A tendenciákat is figyelembe véve pedig még jobban látszik az osztrák tőke gyors áramlása, 1998-tól 2005-ig ugyanis a német invesztíció megduplázódott, míg az osztrák befektetők az 1998-as állományt 2005-re szinte megötszörözték.

Már nem vonzó Magyarország

A kelet-közép-európai országok jelentős visszaesését hozta az idei év a működőtőke-befektetéseknél. Az A. T. Kearney felmérése szerint az ebből a szempontból legvonzóbb országok 25-ös listájára a tavalyi négy után csak két ország fért fel a térségből. Az idén kiesett a tavaly még 11. Magyarország és az akkor 25. Románia. Lengyelország a tavalyi ötödikről az idén a huszonkettedik helyre csúszott vissza, míg Csehország a tizenkettedikről az utolsó helyre zuhant.

Az osztrák cégek legaktívabbak a szolgáltatások területén voltak. Ezen belül is a legtöbb pénz az ingatlan befektetésekkel érkezett, és a legtöbb munkahelyet is (11 616 magyart foglalkoztatnak ebben a szegmensben osztrákok) az ilyen típusú beruházások hozták létre.

A 2003 óta megvalósított működőtöke beruházások felét 1,84 milliárd dollárt a 6 legnagyobb befektető adta. Ezek sorrenben: BAU Holding Strabag, Erste Bank, Prinzhorn Group, Osterreichische Volksbanken (OEVAG), Raiffeisen Zentral Bank, és az Oko-Energia.