Moodys: A politikusoktól kell védeni az országot

Vágólapra másolva!
Hasznosnak bizonyulhat a magyar kormány által az állami költekezés kordában tartására javasolt alkotmányos korlát és intézményi felügyelet. Az elképzelés részletei azonban egyelőre nem világosak, és akár össze is zavarhatják a költségvetés jóváhagyási folyamatát - áll a Moody's Investors Service pénteken Londonban kiadott elemzésében.
Vágólapra másolva!

A nemzetközi hitelminősítő, amely külön átfogó elemzést szentelt a központi kiadások ellenőrzés alatt tartására kidolgozott magyar kormányzati javaslatcsomagnak, azt írta: a választási ciklusoknak az államháztartásra gyakorolt negatív hatása az elmúlt tizenöt évben rendre "meglehetősen súlyos" volt, mivel a GDP-arányában mindig több százalékpontnyi eltérést jelentett.

A Moody's a jelentésében rávilágit: 1994-ben a GDP-arányos államháztartási hiány 4,1 százalékponttal volt nagyobb az 1992-esnél, 1998-ban 3,8, 2002-ben 6,0 százalékponttal haladta meg a deficit a két évvel azelőtti szintet; ez utóbbi az eddigi legnagyobb romlás ebben az összehasonlításban. A 2006-os választási évben csak 2,7 százalékpont volt a romlás kétéves összevetésben; igaz, a 2004-es összehasonlító évben is már meglehetősen magas volt az államháztartási hiány.

A Moody's szerint a hosszú ideje tartó költségvetési pénzszórás megfékezéséről csaknem négy hónapig folyó ötpárti parlamenti megbeszélések után a miniszterelnök gyakorlatilag azt deklarálta: nem lehet abban bízni, hogy akár ő, akár bármelyik másik magyar politikus felelős költségvetési politikát folytasson, és ennek megfelelően alkotmányos korlátokat javasol.

Az elemzés szerint mindez két alapvető problémát tükröz. Az egyik az, hogy Magyarországon a normális pártpolitikai versengést folyamatosan űzött, különösen populista politikai-gazdasági ideológia mérgesíti el, a másik pedig az erősen decentralizált önkormányzati rendszer, amelyet a jelenlegi alkotmányos keretek között nehéz ésszerűsíteni. Az alkotmány tulajdonképpen korlátozza a kormányt azoknak a hatékonysági hiányosságoknak a leküzdésében, amelyek "a bölcsőtől a sírig tartó, szocialista jóléti rendszer népszerű ideológiájából erednek" - fogalmaz a hitelminősítő pénteki londoni elemzése.

A Moody's a Fideszt "Magyarország populista pártjának" nevezi, amely az elemzés szerint "látszólag jobbközép, üzletbarát párt ... és amely visszatérő jelleggel választások előtti életszínvonal-ígéretekkel emeli a tétet, a példa követésére késztetve a szocialista pártot".

A cég szerint a magyar önkormányzati hatóságok átalakítása "hosszadalmas és nem különösebben sikeres történet". Magyarországon hozzávetőleg háromezer falu és kétezer iskola van. Az OECD-országokban az általános és a középiskolai diák-tanár arány átlagosan 16:1, Magyarországon azonban 11:1.

Ez olyan kiadási terhet teremt, amely nem felel meg az ország demográfiai folyamatainak, és aránytalanul nagy a viszonylag alacsony fejenkénti jövedelemszinthez mérve is. A hitelminősítő szerint mindegyik magyar önkormányzat saját iskolát, tűzoltóállomást, kórházat vagy klinikát, valamint rendőrőrsöt akar. Mivel az adminisztratív egységek összevonásának és ésszerűsítésének keresztülvitele 67 százalékos parlamenti többséget igényel, az ilyen konszolidációra tett kísérletek eddig kudarcba fulladtak.

Mindazonáltal a szocialisták vezette kormány elkönyvelhet bizonyos sikereket azzal, hogy szektorjellegű megközelítéssel próbálja megoldani ezeket a költségvetési problémákat, és a bevezetett takarékossági program céljai is teljesülnek, vagy éppen túlteljesülnek; az EU-bizottság is elismeri az eddigi eredményeket - áll a Moody's elemzésében.

Amennyiben azonban Magyarország elszánja magát arra, hogy "megvédje a politikusokat saját maguktól", tisztázásra szorul, hogy milyen szerepe lenne a "független parlamenti költségvetési felügyelő testületnek", és az is, hogy milyen szankcionálási lehetőségei lesznek "nem megfelelő költségvetési magatartás" esetén. Egyelőre csak annyi tudható, hogy a felügyelő testület visszaküldhetné a parlamentnek a költekező költségvetési javaslatokat, de ez önmagában nem jelent egyértelmű előrelépést, és össze is zavarhatja a költségvetés jóváhagyási eljárását - vélik a Moody's elemzői.

A hitelminősítő szerint a költségvetési magatartásra és az adósságkezelésre bevezetett szigorú, átfogó törvényi korlátok "kreatív kormányzati könyveléshez" is vezethetnek, amelynek alapján adott programokat "költségvetésen kívüli forrásokból" finanszíroznak. A magyar hatóságok az elmúlt években már megmutatták, hogy hajlamosak ilyesmire; példa erre az autópálya-építési program. Ezért minden olyan kezdeményezés óvatosan kezelendő, amely növeli a költségvetési elszámolások nem átláthatóvá tételének lehetőségét, áll a Moody's pénteki londoni elemzésében.

Egy dolog azonban biztos: ha a költségvetési politikára és az adósságkezelésre javasolt alkotmányos megközelítésből jogszabály lesz, az mindkét nagy politikai pártnak hasznára válik. A szocialisták kiiktatják azt a lehetőséget, hogy a Fidesz vezette önkormányzatok keresztbe tesznek a takarékossági programnak, a Fidesz pedig új keletű költségvetési tiszteletet vívhat ki magának, anélkül, hogy vállalná a felelősséget a költségvetési megszorításokkal járó fájdalmakért. Emellett mindkét párt elmondhatja, hogy javította a magyar politikai és gazdasági elitről az EU-ban és a nemzetközi befektetői közösségben alkotott képet - áll a Moody's elemzésében.

A hitelminősítő szerint jóllehet egyelőre nem világos, hogy az "alkotmányos kényszerzubbony" makrogazdasági szempontból siker lesz-e, ettől függetlenül azonban a magyar gazdaságpolitika stabilitásának valószínűleg jót tenne.