MÁV: kötvénykibocsátás és ingatlanalap

Vágólapra másolva!
A szolgáltatás színvonalát emelő, később bevételt termelő fejlesztésekre fogja fordítani a MÁV a tavaszi kötvénykibocsátásából befolyó tőkét. A legfontosabb teendő a pályafelújítás.
Vágólapra másolva!

A Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) mintegy 100 milliárd forintnak megfelelő eurókötvényt tervez kibocsátani és mintegy 15 milliárd forint értékű ingatlanbefektetési alapot hoz létre, amelynek befektetési jegyeit várhatóan jövő februárban hozzák nyilvános forgalomba - tájékoztatta Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója az MTI-t.

A 15 év futamidejű kötvény kibocsátásához a Moody's novemberben Baa1-es hitelminősítést adott a MÁV-nak, ami két szinttel marad el a magyar szuverén államadósság besorolásától. A Standard and Poor's minősítését a napokban várja a MÁV - tette hozzá a vezérigazgató.

A MÁV csoport által használt, könyv szerinti értéken mintegy 300-350 milliárd forint értékű vagyonból mintegy 200-250 milliárd forint értékű vasútüzemi eszköz - pálya, felsővezeték, alállomások és biztosítóberendezések - állami tulajdon, a többi a MÁV csoport tulajdona.

A tavasszal várható kötvénykibocsátás növeli ugyan a MÁV csoport kötelezettségeit, de az ebből megvalósított fejlesztések megtérülnek - hangsúlyozta a MÁV vezérigazgatója. A befolyó friss tőkét csak olyan fejlesztésekre fordítják, amelyek emelik a szolgáltatás színvonalát, növelik a bevételeket és csökkentik a költségeket. Ilyen például a pályavasút fejlesztése, amelynek eredményeként a vonalak nagy részén megszűnnek a lassújelek.

Ez jelentős költségmegtakarítást jelenthet úgy a személyszállítás, mint az árufuvarozás számára: egy múlt évi vizsgálat szerint a tíz legjelentősebb vonalon 2,5 milliárd forint többletköltséget okoztak a sebességkorlátozások. Nemcsak az üzemanyag-felhasználás hatékonyabb egyenletes sebességnél, hanem jobban tervezhető és betartható a menetrend is.

A pályavasút korszerűsítése nemcsak költségmegtakarítást jelent, hanem jelentősen növelné a MÁV bevételeit. A vasúttársaságnak a pálya használatából jelenleg mintegy évi 110 milliárd forint bevétele származik, de a ráfordítások ezt legalább tízmilliárd forinttal meghaladják. A használati díjbevételek növelésének feltétele a fejlesztés - magyarázta Heiczinger István.

Hozzáfűzte: például a német és az osztrák vasúti pályákon 1,5-2 percenként követhetik egymást a szerelvények, a magyar vasúti hálózat viszont minimálisan 20-60 perces követést tesz lehetővé. Pályavasút-használat címén a vasúttársaságnak az áruszállításban 30 milliárd forint, a személyszállításban 76 milliárd forint, a gépészet területén pedig 3 milliárd forint bevétele származik.

A hatékonyabb ingatlangazdáskodás a cél

Az ingatlanalap a tervek szerint zárt végű lesz, megalapításától a hatékonyabb ingatlangazdálkodást várja a MÁV. Erre a célra a vasúttársaság már korábban megvásárolta a Prudent Invest Befektetési Alapkezelő többségi tulajdonát. Az alapba kerül többek között az Andrássy úti székház, irodaházak és más, hasznosítható ingatlanok.

A MÁV 2007 végére egyébként 100 milliárd forinttal, 250 milliárdra csökkenti adósságát. Ezt részben a 111,6 milliárd forint állami tőkejuttatás teszi lehetővé. A vasúttársaság 24 milliárd forintot előtörlesztett: állami kezességvállalással, illetve kedvezőtlen kondícióval működési veszteségek finanszírozására felvett hiteleket fizetett vissza.

A meglévő hitelállomány közel fele működési hitel, másik fele beruházási. A beruházási hitelek mintegy fele mögött van állami garancia. A MÁV vezérigazgatója a cégcsoport likviditását jónak nevezte, és hangsúlyozta, hogy a csoportnak egyetlen fillér köztartozása sincs.