Sopronon át utazik a kínai áru Nyugatra

Vágólapra másolva!
A GySEV Zrt. a Far East Land Bridge Ltd-vel közösen működteti a Kína és Nyugat-Európa közötti vasúti teherszállítási útvonal magyarországi szakaszát. Az együttműködésről a két társaság képviselői 2012-ig szóló szerződést írtak alá a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban.
Vágólapra másolva!

Az első konténervonat már elindult a Távol-Keletről, és várhatóan hétfőn megérkezik Záhonyba. A szerződés megkötését félévnyi előkészítő munka előzte meg, a Far East Land Bridge Ltd. szervezi a logisztikai láncot a teljes útvonalon, és tartja a kapcsolatot a megbízókkal. A tapasztalatszerzés időszakában heti egy vonat indítására van reális esély. A közlekedő vonatok maximális hossza akár 750 méter, össztömege pedig 2500 tonna is lehet.

A GKM tájékoztatása szerint a rohamosan fejlődő kínai gazdaság tavaly már több mint ezermilliárd dollár értékű árut exportált. Az egyik legnagyobb piacának az Európai Unió számít, egyedül Németországban 41 milliárd dollárnyi kínai áru talált gazdára. Jelenleg a kínai áruforgalom túlnyomó hányada tengeri útvonalon érkezik Nyugat-Európába. A kelet-európai rendszerváltás, azaz 1990 előtt jelentős mennyiségű áru jutott el vasúton Kínából Nyugat-Európába. Az utóbbi másfél évtizedben ez a forgalom gyakorlatilag megszűnt, ám most a GySEV Zrt. részvételével újraéledni látszik.

Az együttműködéstől azt várják, hogy a Távol-Keletről Európába irányuló konténerforgalom az eddigi tengeri útról részben vasúti forgalomra helyeződjön, a vasút eljutási időben is versenyképes legyen a hajóforgalommal szemben - mondta Székely Csaba, a GySEV vezérigazgatója. Hosszabb távon a cél a napi egy konténervonat közlekedtetése - tette hozzá. A határátvételi szolgáltatást a MÁV Cargótól, illetve a Záhony Porttól vásárolják, a MÁV Trakciótól mozdonyt bérelnek, kifizetik a MÁV Zrt.-nek a pályahasználati díjat, Budapest-Ferencváros pályaudvarról pedig a GySEV saját mozdonnyal viszi a vonatokat Sopronba, majd tovább Ebenfurtba.