A PSZÁF-nak sem tetszik a kötelező-csekkek elmaradása

Vágólapra másolva!
Péntektől valamilyen formában igazolni kell a rendőröknek, hogy az autós rendelkezik kötelező felelősségbiztosítással. Erre több lehetőséget is ajánlanak az [origo] által megkérdezett szakértők azok számára, akik addig nem kaptak új biztosítójuktól csekket. A felügyelet szerint egyébként nem megengedhető az, amit a biztosítók tettek, így lépéseket fontolgatnak.
Vágólapra másolva!

A felügyelet elvárja, hogy a biztosítók tájékoztatást adjanak ügyfeleik számára abban az esetben, ha nem tudják a megfelelő időben kikézbesíteni a kötelező biztosítás befizetéséhez szükséges csekkeket - mondta az [origo] kérdésére Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) szóvivője. A tájékoztatásban szerepelni kell, hogy a biztosító saját hibájából nem tudta kiküldeni a csekket, és annak is, hogy meddig tartja fenn a biztosítotti viszonyt.

Binder azt tanácsolja azoknak akik ebben a helyzetben vannak, hogy mindenképpen érdeklődjenek biztosítójuknál arról, hogy mikor várhatják a csekket, és meddig kell azt befizetniük. Természetesen ezzel még mindig nem oldódik meg az a gond, hogy mi legyen a rendőri igazoltatásnál. A szóvivő szerint megoldás lehet, ha kinyomtatva magunknál hordjuk a biztosító tájékoztatását arról, hogy az ő hibájából nincsen még csekk, és, hogy ettől függetlenül a kötelező biztosítás még él.

Lépéseket fontolgat a PSZÁF a biztosítók ellen

Annak aki ettől még nem érzi magát biztonságban, egy másik lehetőség lehet, hogy a postán rózsaszín csekken feladja a biztosítás kalkulált, vagy várható összegét, ehhez azonban a szerződés azonosító ismerete szükséges.

Ez ugyan némi többlet költséggel is jár, hiszen a rózsaszín csekk feladása nem ingyenes, de ebben az esetben az ember úgynevezett ráutaló magatartásával könnyebben ki tudja védeni a bírságot azzal, hogy ő a maga részéről mindent megtett a díj rendezése érdekében. Ebben az esetben az sem baj, ha a kalkulált díj mértékét nem pontosan fizetjük be. Utólag a biztosító és az ügyfél el tud számolni a különbözettel.

A felügyelet egyébként további lépéseket is tervez a mostani anomália kapcsán - hívta fel az [origo] figyelmét Binder. A szóvivő szerint megengedhetetlen ugyanis, hogy egyes biztosítók ilyen helyzetbe hozzák ügyfeleiket. A felügyelet ezért lépéseket fontolgat annak érdekében, hogy jövőre már ne hivatkozhasson egy biztosító sem arra, hogy túl sokan szerződtek át hozzájuk, ezért csúsznak az adatrögzítéssel. Az a biztosító ugyanis, aki olyan tarifákat alkalmaz, ami alapján joggal várja, hogy sokan szerződnek át hozzá, készüljön fel erre megfelelő számú munkatárssal is - teszi hozzá a szóvivő.

Egyre kevesebben maradnak csekk nélkül

A Netrisk.hu-n biztosítót váltó 130 ezer autós 95 százaléka már biztosan megkapta a csekket, vagy díjhalasztást kapott február végéig - közölte az [origo]-val Haraszti Zsolt, a társaság vezetője. Továbbá 5-6 ezer csekkről tudják, hogy a héten postázták/postázzák, ezzel napokon belül 100 százalékos lesz a probléma megoldása.

Haraszti elmondta: díjhalasztást az Aegon, a K&H és az Allianz adott, amiről a múlt héten e-mailben értesítették az összes ügyfelüket. Ebben részletes tájékoztatást adtak a díjfizetésre vonatkozó - biztosítónként eltérő - szabályokról is.

A Máv, a Tir, a Köbe és a Garancia Biztosító esetében az ügyfeleknek már kiküldték a csekket (csak elsődíjas csekket, azaz, ha valaki nem kapta meg a normál, úgynevezett folytatólagos díjról szóló csekket, úgy azt közvetlenül a biztosítótól tudja kérni). Amennyiben ezt mégsem kapta meg valaki, az a cég honlapján a "személyes" menüpontban vagy a telefonos ügyfélszolgálaton jelezheti.

Haraszti Zsolt azt is elmondta, hogy e-mailben tájékoztatták ügyfeleiket arról a lehetőségről is, hogy amennyiben nem kapták/kapják meg időben a csekket, akkor a díjfizetési kötelezettségüket banki átutalással is teljesíthetik (ehhez megadták a számlaszámokat és befizető azonosítót továbbá az utalandó összeget is).

Az Aegon és az Allianz fizetési haladékot ad

Az Aegon azt jelezte, hogy március 20-ig ad fizetési halasztást, míg az Allianz február 29-ig tolta ki a fizetési határidőt, megjegyezve, hogy a csekkek még januárban megérkeznek mindenkihez. Az Aegon azzal magyarázza a késedelmet, hogy ők maguk is késve kapják meg a korábbi biztosítótól a bónusz-málusz igazolásokat, amelyeket most először, a régi és az új biztosító intéz egymás közt (nem az ügyfélnek kell beszerezni és továbbítani azt).

Az ügyintézés idejét növeli, hogy - szintén először - a múlt év végéig bekövetkezett károk alapján minősítik a biztosítók az ügyfeleiket. Így aki november végén kötött új biztosítást és megadta a bónusz-málusz besorolását, nem biztos, hogy az lesz a végleges besorolása, hiszen az év végéig még okozhatott kárt.

Az Allianz a rendőri ellenőrzés esetére azt javasolja, hogy tartsák maguknál az autósok a biztosítási ajánlatukat, bár azon nem szerepel a halasztás. A rendőrök viszont - akár az igazoltatás helyszínén is - ellenőrizni tudják a központi nyilvántartásból, hogy az adott kocsinak van-e érvényes kötelező biztosítása. Ezt az adatbázist az Allianz naponta frissíti, tehát aki halasztást kapott, annak élőként szerepel a biztosítása a rendszerben.