Kizöldíti a drága benzin az USA-t

Vágólapra másolva!
A korábban elképzelhetetlenül magasnak tartott, gallononként ötdolláros (204 forint/literes) szintet már nyár végére eléri a benzinár az amerikaiak többsége szerint. A Fox 5/The Washington Times/Rasmussen közös, kedden nyilvánosságra hozott felmérése szerint az amerikaiak 70 százaléka tart ettől. A megkérdezettek nagy része az üzemanyag drágulása miatt már változtatott közlekedési szokásain.
Vágólapra másolva!

Az USA lakosságának különböző csoportjai nem egyenlő mértékben reagálnak a benzinár emelkedésére. Leginkább a demokrata párti választók, továbbá a feketék és a fiatal nők aggódnak, legkevésbé viszont a befektetési üzletembereket érdekli a drágulás. A demokraták 74 százaléka, a republikánusok 65 százaléka kevesebbet vezet a drágább benzin miatt.

Az országos benzinárátlag a múlt héten elérte a 3,80 dollárt gallononként, és az energiaügyi minisztérium becslése szerint nincs jele annak, hogy a folyamat leáll vagy megfordul. New York, Kalifornia és Michigan nagyvárosaiban már 4 dollárért mérik a benzint. A minden amerikait érintő benzinár kérdése a novemberi elnökválasztás elsőrendű kérdésévé nőtte ki magát, a jelöltaspiránsok a megoldási javaslatokon törik a fejüket. John McCain republikánus és Hillary Clinton demokrata párti szenátor egyaránt azt sürgette, hogy a nyárra átmenetileg szüntessék meg az üzemanyag 18,4 centes szövetségi fogyasztási adóját.

Tömegközlekedés és kerékpár

A The Washington Post kedden arról írt, hogy az üzemanyag drágulása miatt egyre nagyobb tömegek váltanak át tömegközlekedésre. A fővárosi közlekedési hatóságok arra figyelmeztetnek, hogy további áremelkedés esetén a metróhálózat zsúfoltsága várható, több körzetben a buszjáratok bővítését tervezik a megnövekedett utasforgalom miatt. A pennsylvaniai Hollidaysburgben több rendőr kocsi helyett kerékpárral járőrőz a benzin drágulása miatt.

A The Wall Street Journal szerint az amerikai fogyasztók minden korábbinál energiatudatosabbak lettek, felszökött a hibrid autók és az energiatakarékos izzók forgalma. Lee Schipper, a Kaliforniai Egyetem kutatója szerint azonban emögött nem a környezetvédelmi szemlélet térnyerése, hanem az energiaárak növekedése áll. Ha az energia ismét olcsóbb lesz, mint ahogy ez történt az 1970-es évekbeli energiaválság elmúltával, az amerikaiak ismét szeretni fogják nagy fogyasztású terepjáróikat, ugyanolyan gyorsan visszaszoknak majd azok vásárlására, ahogy most előtérbe kerülnek a kisebb, takarékos kocsik, tette hozzá a szakértő.