Gigaüzleteket kötött Ázsiában a Nav N Go

Vágólapra másolva!
Hatalmas bevételt hozhat három olyan szerződés, amelyet a magyar-izraeli szoftvercég, a Nav N Go kötött két japán (Pioneer és Clarion) és egy koreai (Hyundai) céggel. A navigációs rendszereket fejlesztő Nav N Go rendkívül dinamikusan terjeszkedik, árbevétele egy év alatt 2-ről 10 milliárd forintra nőtt, és idén ez akár 20 milliárdra is emelkedhet.
Vágólapra másolva!

A navigációs rendszerek és a hozzájuk kapcsolódó berendezések piaca 2012-ben elérheti az évi 62 milliárd dollárt - legalábbis így becsüli a londoni székhelyű ABI Research. Az ABI annak ellenére bizakodó, hogy nemrégiben kiábrándító eredményekről számolt be, illetve profitcsökkenésre utaló figyelmeztetéseket adott ki az ágazat több cége is, így a TomTom és a Tele Atlas egyaránt.

E negatív jelenségeket azonban átmenetinek tartja az ABI, amely szerint a gyengülés egyértelműen az amerikai eladások visszaesésének köszönhető 2008 első negyedévében. Tavaly ugyanis olyan szédítően növekedett az USA navigációs piaca, hogy előre lehetett látni: idén nem ismételhető meg a bővülés.

Ugyanakkor az ágazat egésze, a globális piac továbbra is ígéretesnek tűnik, és ezt használhatja ki az izraeli-magyar tulajdonban lévő Nav N Go is. A cég legfontosabb terméke az iGO My way GPS-navigációs szoftver, amelyet 2005-ben mutattak be. Ma már nemcsak ezt gyártják, hanem mobil alkalmazásokat fejlesztenek és mobil játékszoftvereket is gyártanak.

A Nav N Go folyamatosan terjeszkedik Magyarországon, hiszen tavaly novemberben vásárolta fel a térképészettel foglalkozó Top-Map Kft.-t, amellyel már korábban is szoros kapcsolatban állt. (A Top-Map rendelkezik digitális Magyarország-térképekkel is, de a Nav N Gonak nemzetközi partnere marad továbbra is a Tele Atlas, amely hasonló tevékenységet végez világszerte.) Korábban, 2006 augusztusában pedig a PDAmill Kft.-t olvasztotta be, amely 3D-s játékszoftvereket gyárt, bár már korábban is részt vett az iGO My way fejlesztésében is.

Egyedülálló fejlesztés

A Nav N Go 2007-2008-ban állt elő háromdimenziós térképszoftverével, amelynek eladásaival az [origo] piaci információi szerint megelőzte koreai versenytársait. A Nav N Go a háromdimenziós megjelenítésű termékét partnereivel együtt kínálta: így került piacra a Mio 620 és a Sony PSP készülék, amelyek már teljes Európa térképet tartalmaztak, illetve elkészültek az USA és Kanada térképeivel használható háromdimenziós megoldásai is. Azóta azonban a Mióval szerződést bontott a cég. Ennek oka hivatalosan meg nem erősített hírek szerint az, hogy a Mio saját fejlesztéseket akar berendezéseire, ezért nem tart igényt a magyar-izraeli cég szoftvereire, illetve térkép-adatbázisaira.

A Nav N Go jelenleg több mint 70 partner részére fejleszt szoftvermegoldásokat, többek közt PND-re, okos telefonokra, játékkonzolokra és beépíthető autós navigációs készülékekre (Harman Kardon, LG, Audiovox, MyGuide, Sony, HP, Ingram Micro, Funai).

Erdős Gergely, a Nav N Go kommunikációs igazgatója elmondta az [origo]-nak, hogy legújabb fejlesztéseik, a háromdimenziós térképek és megjelenítés, illetve az ezeken való navigáció azért jelent újdonságot, mert globális szállítóként szinte egyedüliként ők képesek az épületek sziluettjének megjelenítésére, illetve az autópályák, útkereszteződések szintbeli különbségeinek érzékeltetésére. Ez utóbbi funkció Európában nem túlzottan nagy jelentőségű, de Amerikában, a többszintes autópálya-csomópontokon való eligazodáshoz feltétlenül szükséges.

Bejött a részvétel a CES kiállításon

Erdős bízik abban, hogy - jóllehet nem minden partnerükkel újult meg idén a kapcsolat - annyi új megrendelőjük van, hogy továbbra is tartható a nagy forgalombővülés a cégnél. A japán és a koreai megállapodásokat már tető alá is hozták. Az autórádiókat gyártó japán vállalatok, a Pioneer Corporation és a Clarion Company Ltd. is beépíti ugyanis a jövőben a Nav N Go rendszereit saját termékeikbe.

A harmadik megállapodás egy koreai céggel, a Hyundai egyik leányvállalatával jött létre, amely szintén beépíti a magyar vállalat navigációs rendszereit gyártmányaiba. Erdős kiemelte, hogy a Hyundai-megállapodás nem közvetlenül az autógyártó céggel jött létre, hanem a Hyundai-csoport egyik tagvállalatával. Azt is megtudtuk, hogy ezek az üzletek elsősorban a Las Vegas-i CES-kiállításon való megjelenésnek köszönhetőek.

A távol-keleti partnerek mellett a Nav N Go nem adta fel az amerikai piacot sem - folytatta Erdős -, hiszen például nemrégiben a HP-vel közös terméket fejlesztettek ki, amely jelentősen megdobhatja az itteni eladásaikat is. Ami a kínai piacot illeti, a Nav N Go ottani új partnerei abban bíznak, hogy ötmillió terméket tudnak majd értékesíteni. Erdős ezeket a nyilatkozatokat nem akarta kommentálni az [origo]-nak.

Szintén a cég megrendeléseinek bővülését jelzi, hogy a budapesti metróban és a Gellérthegy oldalában is hatalmas hirdetésekben kerestek, keresnek új munkatársakat. A Gellérthegyen kitett óriásplakátot a cég dolgozói is láthatták áprilisban, hiszen a társaság székhelye itt, az I. kerületi Bérc utcában található. Az impozáns épület egyébként az OTP egyik ingatlankezelőjének tulajdonában van, a Nav N Go a CD Hungarytől bérli azt.

Szövevényes cégtörténet

Izraeli sajtóhírek szerint a Nav N Got a cég elnöke, David Wiernik és Yacov Halperin alapította 2004-ben. A cég magyar honlapján ők nincsenek feltüntetve, a cégbírósági dokumentumok szerint Wiernik és Halperin is ügyvezető. Wiernik képviseli a Nav N Go egyik jelenlegi tulajdonos cégét, a G. P. S& More Ltd.-t, amelynek 52 százalékos tulajdonrésze van a magyar cégiratok szerint a társaságban. (Érdekes egyébként, hogy a nyereségből viszont csak 45,33 százalékot kaphat a G. P. S& More.)

A magyar társtulajdonosokat, illetve társalapítókat Kátai Attila és Balogh Péter képviseli a legmagasabb szinten a Nav N Goban. Kátai Attila tartalomfejlesztési igazgató, és 6 százalékos részesedéssel személyesen is rendelkezik a vállalatban. Balogh Péter technológiai igazgató különböző cégek révén alapítója a Nav N Gonak. A Futech Kft-t. - amely később a PDAmil (máskor: PDAmill) Kft.nevet vette fel, majd 2006-ban beolvadt a Nav N Goba - és az Icehorn Kft.-t képviselte. Az Icehorn jelenleg 16 százalékkal részesedik a Nav N Goból, a nyereségből viszont 26 százalékot kap a társasági szerződés szerint. Kátain, az Icehornon és a G. P. S&More-on kívül a Nav N Go negyedik tulajdonosa a luxemburgi székhelyű Com3 Consulting S. A., 26 százalékkal.

A Nav N Go árbevétele 2004-ben még nulla volt, 2005-ben 112 millió forintra emelkedett, 2006-ban pedig már 1,86 milliárd forint volt. Tavaly Erdős Gergely becslései szerint 10 milliárd forintos forgalmat realizált a cég. A mérleg szerinti eredményük 2004-ben 365 ezer forintos veszteség volt, 2005-ben ez hatmilliós nyereséggé változott át, 2006-ban pedig 116 milliós volt a pozitívum. Az üzemi eredményük ennél is impozánsabb: 546 millió forint volt 2006-ban. Az adózott eredmény a cégiratok szerint 505,5 millió forint volt 2006-ban, ami azt jelenti, hogy a cég tulajdonosai majdnem négyszázmilliós osztalékot vehettek ki a Nav N Goból.