A német lapok is kiemelték a Daimlert

Vágólapra másolva!
Vezető tudósításban számolt be csütörtökön valamennyi országos német napilap a Daimler magyarországi beruházásáról, s több újság külön kommentárban is foglalkozott a kecskeméti új Mercedes-gyár felépítésével. A német sajtó hosszú idő óta nem foglalkozott olyan terjedelemben Magyarországgal, mint a beruházáshoz kapcsolódó beszámolókban.
Vágólapra másolva!

Németország legtekintélyesebb gazdasági, illetve pénzügyi napilapja, a Handelsblatt első oldalán A Daimler felfedezi a Keletet címmel tudósított a stuttgarti konszern döntéséről, a tudósítás közepén hatalmas útjelző táblával, amely Stuttgarttól Kecskemét felé mutatja az irányt. Az újság vállalati forrásokra hivatkozva beszámolt arról, hogy Magyarország olyan lengyelországi és romániai helyszíneket "vert meg", amelyeket a cég szintén górcső alá vett.

Kiemelte, hogy a Mercedes volt az utolsó olyan nagy német autógyár, amely nem rendelkezett saját gyárral Kelet-Európában, ahol konkurensei, mint például az Audi, a BMW és a VW már régóta jelen vannak. A régió nagy értékesítési piacnak és a költségek szempontjából kedvező gyártási helyszínnek számít - mutatott rá a lap.

A Handelsblatt szakértőket idézve úgy értékelte: a magyarországi, illetve a kecskeméti helyszín kiválasztásában a jó infrastruktúra, a szakképzett munkaerő jelenléte, továbbá a mérsékelt munkabérek játszottak döntő szerepet. Ezen túlmenően pedig az a tény, hogy a Daimler fontos beszállítói, mindenekelőtt a Bosch több üzemmel már jelen vannak Magyarországon.
A tudósításhoz mellékelt terjedelmes kommentárban a Handelsblatt hangsúlyozta: kevesen számoltak azzal, hogy Magyarország az új üzemért folytatott versenyben megelőzi Lengyelországot és Romániát. Az újság szerint a döntés különösen a favoritként kezelt Románia számára jelent csapást.

Magyarország - mint a lap fogalmazott - "népgazdasági szempontból" sem állt feltétlenül az első helyen. Ennek kapcsán az újság beszámolt a baloldali kormány belpolitikai nehézségeiről, s ezzel összefüggésben arról, hogy a Gyurcsány-kormány a gazdasági reformterv leállítására kényszerült. S a Handelsblatt szerint a makrogazdasági adatok sem éppen a magyarországi helyszín mellett szóltak. Mindennek ellenére a Daimler Kecskemét mellett döntött, s ennek a stuttgarti cég számára megvoltak az okai. Ezzel összefüggésben a lap hangoztatta: Magyarország mellett estek latba azok az autógyártás területén szerzett tapasztalatok, amelyekre az ország a vasfüggöny lebontása óta eltelt csaknem 20 évben tett szert. A kommentár kiemelte továbbá a beszállítók jelenlétét, a munkaerő képzettségének magas szintjét, ami a luxusautók gyártása szempontjából biztosítja jó minőséget, s ez különösen fontos a Daimler számára.

Gazdasági részének első oldalán ugyancsak vezető tudósításban számolt be a döntésről a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). A legnagyobb példányszámú konzervatív politikai napilap két külön kommentárt is mellékelt a tudósításhoz. Az elsőben kiemelte, hogy csillaggal ellátott Mercedes autók egyfajta statusszimbólumként nem vesztették el nimbuszukat, a konkurencia ugyanakkor jóval keményebbé vált,s ebből a szempontból a költségek alakulása különös súllyal esik latba. A stuttgarti autógyár azonban nem csupán költségszempontok alapján ítélt - írta a FAZ, hangsúlyozva: Magyarország virágzó autóiparral és ezzel együtt jó beszállítói struktúrával és munkaerővel rendelkezik, ami döntő a minőségi igények kielégítése szempontjából.

Másik - jóval terjedelmesebb - kommentárjának címében a konzervatív újság kiemelte: a beruházók hűek maradnak Magyarországhoz. A FAZ úgy értékelte: a belpolitikai zavarok, s a csaknem két év óta tartó pangás ellenére Magyarországnak sikerült megőriznie azt a szerepet, amelyet beruházási célországként korábban is betöltött. Az ország - Csehországgal és Lengyelországgal együtt - még mindig fő beruházási helyszínnek számít a régióban - hangsúlyozta a lap.

Az ugyancsak konzervatív Die Welt beszámolójában azt emelte ki: a Kecskemét melletti döntésnek több oka volt. Ezek sorában az újság "a munkaerő képzettségének magas szintjét, a jó közúti és vasúti hálózatot, a magyarországi gazdasági és politikai stabilitást, valamint mindenekelőtt az alacsony bérköltségeket" említette.

A Financial Times Deutschland tudósításában emlékeztetett arra, hogy az autóipar már régóta aktív Magyarországon. A helyszín kiválasztásával kapcsolatban a tekintélyes üzleti, s egyben politikai napilap egyebek között a kedvező bérköltségeket, továbbá a jó közlekedési összeköttetéseket említette. Külön tudósításban számolt be a Daimler magyarországi beruházásáról a liberális Süddeutsche Zeitung, s két berlini napilap, a Der Tagesspiegel, valamint a Berliner Zeitung.