A szövetség MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében szerepel, hogy a tisztességtelen szerződési feltétel megszüntetése érdekében megkereste a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét, amely azonban jogszerűnek tartja a feltételeket, így a FEOSZ közérdekű keresetet indít - az egyik márkaképviselet - a Honda Hungary Kft. ellen.
A civil fogyasztóvédelmi szervezet utal arra, hogy a jelenlegi gyakorlat szerint az újonnan vásárolt autók esetén a fogyasztók csak akkor érvényesíthetik a jótállásból eredő jogaikat, ha eleget tesznek a márkakereskedések által előírt feltételeknek, így saját költségükre a személygépkocsit meghatározott kilométerenként vagy időszakonként ellenőrzésre viszik az arra kijelölt márkaszervizekbe.
A FEOSZ szervezet szerint ez a fogyasztóknak - a működtetési költségeken felül - több tízezer forintos többletköltséget jelent akkor is, ha nem használják az autót. Amennyiben a feltételeket nem teljesítik, akkor az a jótállás elvesztésével is járhat.
Az autó alkatrészei, tartozékai bizonyos használati idő után felújításra, kicserélésre szorulnak, így műszaki, baleset-megelőzési, közlekedésbiztonsági, környezetvédelmi okok indokolhatják a rendszeres, kötelező átvizsgálást és alkatrészcserét, de garanciális időszakban ezért - a FEOSZ álláspontja szerint - nem számítható fel külön díj a fogyasztóknak. Az ezzel járó költségeket a jótállási idő alatt a kereskedőknek kell viselniük.
Az MTI érdeklődésére Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője közölte, hogy ilyen megkeresés a hatósághoz nem érkezett. Folyamatban lévő közérdekű kereset ügyben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak nincs jogosultsága állást foglalni.
Gazdag Ferenc, a Honda Hungary Kft. műszaki vezetője az MTI-nek elmondta: a cég érdemben nyilatkozni csak a FEOSZ felvetésének kivizsgálása után tud.