Kevesebb fapados lesz Európában

Vágólapra másolva!
Vegyes felvágottra hasonlít manapság a diszkont-légitársaságok piaca. Európában sok cég visszavesz a kapacitásából, ezt nagyon megérzik a repülőtér-üzemeltetők, Ázsiában viszont újak indulnak, s a meglévők is növelik járatsűrűségüket, sőt továbbiakat is indítanak. Az biztos, hogy a most véglegesített téli menetrendi időszakban sokan lehúzhatják a redőnyt az egekbe szökött üzemanyagárak, az éles verseny és a stagnáló kereslet miatt - tájékoztat a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

Ferihegy nem tér el az átlagos európai képtől. Az onnan induló és oda érkező fapadosok utasainak a száma már több mint egy éve folyamatosan csökken, s legalább 27 ezerrel tovább apasztja, hogy november elejétől december közepéig az ír Ryanair 180 járatot törölt. A cég a szerinte túl magas repülőtéri díjakra hivatkozva vonult vissza.

A már ott állomásozó nagyobbak közül a Wizz Air új járatokat indított a nyári szezon elején, és részben átvehet bizonyos célpontokat a Ryanairtől is. Korábban azonnal így tett a Sky Europe esetében.

Az EasyJet nem csökkentett, tavalyi menetrendjéhez hasonló mértékben van jelen ezen a piacon.

Újdonság, hogy a cseh SmartWings május közepétől közvetlen légihidat létesített Budapest és Dubai között. Fővárosunkból ez az első olyan hosszú távú (heti egyszeri) járat, amelyet diszkontcég üzemeltet. A Smart Wings egyébként az Air Europával közösen heti két járatot indít Budapestről Madridba is.

Az olajárat a fapados is megérzi

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója elismerte, hogy már nekik sem tartható módon emelkednek az üzemanyagárak, ráadásul több repülőtér-üzemeltető egyszerűen nem hajlandó "behódolni", vagyis nem enged a díjakra vonatkozó zsarolásuknak. Ferihegy mellett további hét európai városban szüneteltetnek bizonyos járatokat az írek. A legnagyobb arányú kapacitáscsökkentés a fő londoni bázisrepülőtéren, Stansteden lesz, ott emiatt közel ezren veszíthetik el állásukat a repülőtér-üzemeltető BAA-nál. O'Leary viszont közölte: másutt (például Ibiza, Tenerife és Malaga esetében) sűrítik a járatokat télen, sőt egy újabb európai bázist is megneveznek - írja a Világgazdaság.

Spanyolországban igen "zajos" mostanában a fapadosok élete, méghozzá a folytatódó konszolidáció miatt. A hónap elején véglegessé vált, hogy az egybeolvadó Clickair és Vueling meghatározó lehet ezen a piacon. Öszszesen 112 célpontra viszik utasaikat, mindkettőnél 180 személyes Airbus A320-as gépek járnak, ez megkönnyíti a fúziót. Természetesen az egybekelés miatt számos útvonalon meg kell szüntetni a párhuzamosságot, az előzetes tervek szerint 17 ilyen egyszerűsítésre kerül sor hamarosan.

A Vueling tavaly 6,2 millió, a Clickair 4,6 millió utast szállított, ám az utóbbi cég az elmúlt hat-nyolc hónapban jóval gyorsabban növekedett, mint új társa.

Nagy-Britannia a fő célpont

Európa két vezető diszkontcége (Ryanair, EasyJet) mindamellett továbbra is brit bázisokat és a brit piacot tekinti a legfontosabbnak. Erre utal az is, hogy az új járatok java részét még mindig ezekről a bázisokról indították az elmúlt 12 hónapban - emlékeztetett az anna.aero szakportál júliusi elemzése.

Németország - érthető módon - egyelőre nem a fő célpontja egyik nagynak sem, noha például a Ryanair többször is megkísérli az Air Berlin és más kisebb német fapados cég fölényének a mérséklését. Főleg Düsseldorf Weese nevű repülőtere járt jól ezzel, ott látványosan bővült az ír cég. Erősen visszaesett viszont a Ryanair-bázis Frankfurt-Hahn, az idei első négy hónapban 12 százalékkal volt alacsonyabb a forgalom, mint 2007 azonos időszakában.

Maga a német fapadospiac jelentős változásokon ment át a közelmúltban, és ez még inkább így lesz a következő hónapokban. A versenyhatóság augusztusban közli, hogy engedi-e az Air Berlinnek a Condor bekebelezését. A Deutsche BA és az LTU tavasszal befejezte a fúziót, míg a Germanwings és a TUIfly hasonló egybeolvadása egyelőre várat magára - derül ki a Világgazdaság.