Alvállalkozókkal spórolnak a Volán-cégek

Vágólapra másolva!
Egyelőre nem tervezi a kormány a Volán-társaságok privatizálását, inkább a veszteségek lefaragására koncentrálna. Egyes társaságok megpróbálják maguk is csökkenteni a deficitet, ezért alvállalkozói pályázatokat írtak ki, amelyekre szeptember közepéig lehet pályázni. Így nemcsak a költségeket csökkentik, de az autóbuszállományt is fiatalítják. A társaságok többsége új buszokra is számít még az év második felében, amit a kormánytól kapott tőkeemelés fejében rendeltek meg.
Vágólapra másolva!

Az idei évben mintegy 20-25 milliárdos veszteségre számítanak a Volán-társaságok. A magas üzemanyagár mellett a költségek is jelentősen emelkedtek, az utasok száma viszont, úgy tűnik, stagnál a tavaly tapasztalt elvándorlás után: mindössze 1-2 százalékos csökkenésre lehet számítani. A veszteségek kiegyenlítésére a gazdasági tárca már 8 milliárd forintot folyósított a társaságoknak, a többi pénz az év második felében várható - mondta az [origo]-nak dr. Marcsa Ildikó, az autóbuszközlekedés szakágazat igazgatója.

A társaságok alvállalkozói szerződéskötéssel próbálnak anyagi helyzetükön segíteni. A törvény alapján megkötött közszolgáltatási szerződés szerint 2006. január 1-jétől az éves hasznos kilométerteljesítmény 5-30 százalékáig alvállalkozót vonhatnak be a Volán-társaságok, ha az alvállalkozó közreműködése révén gazdaságosabban tudják ellátni feladatukat - közölte dr. Marcsa Ildikó.

A jegyek ára nem változik

A szerződések rövid időre is köthetők. A cégek élnek ezzel a lehetőséggel, van olyan társaság, amelyi 2-3 évre pályáztatja meg egyes járatait. Ezzel a jelenlegi 11-12 éves átlagéletkorú autóbuszállományt 5-6 évesre tudják csökkenteni.

Csaknem megkétszerezi alvállalkozói járatait a Vértes Volán Zrt. Már megjelent a közbeszerzési értesítőben az a pályázat, amelyet összesen tíz helyközi járatcsoport működtetésére írt ki a közlekedési szolgáltató. A cég vezetősége szerint nagyon jók az elmúlt két esztendő tapasztalatai, és gazdaságilag is megfelelő ez a konstrukció. Először 2006 januárjában indított a társaság olyan menetrend szerinti járatokat, amelyeket nem a Vértes Volán Zrt., hanem egy külső vállalkozás működtet.

Tavaly júliusban tovább bővítették ezt a kört, és most újabb tíz járat kerül át ilyen szerződéssel alvállalkozói üzemeltetésbe. Az utazók mindössze annyit észlelnek a változásból, hogy a megszokott busz helyett egy másik jármű, illetve más autóbuszvezető érkezik a megállóhoz ugyanabban az időben. Sem a menetrend, sem a viteldíj, sem pedig az utazási feltételek nem változnak. Esztergom-Dorog térségében és Ács környékén lehet változásra számítani szeptember 15-étől, amennyiben sikeresen lezajlik a pályázat. A kiírás egyébként szigorú feltételeket szab az alvállalkozóknak.

A kormány egyelőre nem tervezi a Volán-társaságok privatizációját, először a veszteségeket kellene megszüntetni. A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) nemrég fogadta el középtávú vagyonstratégiáját, melyben kidolgozták, hogyan szüntessék meg a közúti személyszállító cégek évi 20 milliárd forintos veszteségét. A vagyonkezelő szerint most ez az elsődleges feladat.

Eladnák az elővárosi közlekedést

A Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöksége azonban továbbra is a társaságok eladásától tart. Sőt, van olyan társaság, ahol a veszteségek lefaragása érdekében a tarifaemelést sem tartják kizártnak. A kormány azonban nem támogatja a jegyárak emelését, jóllehet kimutatható, hogy a Volán-társaságok feladatai egyre gyarapodnak.

A közlekedési tárcánál az elővárosi közlekedés átszervezését is tervezik. A fővárosról leválasztanák a BKV és a Volán-társaságok helyi járatait, és 2009 végéig magánbefektetőknek adnák el őket.

Az NVT egyébként még tavasszal hagyta jóvá a 23 Volán-társaság összesen 8 milliárd forint értékű tőkeemelését, amelyet a tömegközlekedési szolgáltatást nyújtó cégeknek új autóbuszok beszerzésére kell fordítaniuk. A Kapos Volán 9 új autóbuszra számít, amelyek nemcsak mutatósak, de műszakilag is megbízhatóak. Jelenleg ez a cég rendelkezik az egyik legkorszerűbb járműparkkal, főként Scaniákkal szállítja az utasokat.

A társaságok az elégtelen finanszírozás miatt önerőből képtelenek az üzembiztonság és gazdaságosság szempontjai szerint szükséges eszközpótlásra, így az autóbusz-állomány átlagéletkorának - legalább - szinten tartása érdekében szükséges a buszrekonstrukciós program megfelelő szintű folytatása.