Árverseny szorítja a kiskereskedőket

Vágólapra másolva!
A növekvő árverseny, a saját márkás termékek még hangsúlyosabbá válása, és kiválóan teljesítő diszkontok jellemzik a következő időszakban a hazai kiskereskedelmet - prognosztizálja a PricewaterhouseCoopers a Budapesti Corvinus Egyetem közös tanulmánya, amelynek megállapításairól kedden közleményben tájékoztatta az MTI-t a PwC.
Vágólapra másolva!

A PricewaterhouseCoopers és a Budapesti Corvinus Egyetem a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket (FMCG) forgalmazó kiskereskedelmi vállalatokra fókuszált, azon belül az élelmiszer üzletláncokra, a hiper- és szupermarketekre, valamint a drogériákra.

A sajátmárkás termékek további erősödése minden bolttípusban egyaránt várható - vélik a tanulmány készítői. Ezt azzal támasztják alá, hogy a gazdaság alakulásától függően, az optimista felfogásban a vállalatoknak - a lakosság magasabb rendelkezésre álló jövedelme miatt - kisebb, míg a pesszimista forgatókönyv esetén nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a saját termékekre, előtérbe helyezve az olcsóbb típusokat.

A felmérés szerint a nemzetközi beszerzésben rejlő lehetőségek számos előnnyel járnak nemcsak a nemzetközi, hanem a közepes méretű vállalatok számára is.

A boltok számát és elhelyezkedését illetően határozott változások várhatók a "közepes boltok" életében. A hipermarketek és diszkontok által támasztott verseny miatt várható, hogy ezek a vállalatok korlátozni fogják a városi üzleteik számát. Ehelyett inkább a kisebb településeken nyitnak újabb egységeket, mivel itt a fogyasztók a heti, kétheti nagybevásárlás helyett inkább a kis és közepes üzleteknek kedvező napi bevásárlást részesítik előnyben.

A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlók megtartása érdekében a franchise követelmények szigorítása szükséges, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az üzletek ellenőrzésére, esetleges elmarasztalására.

A vállalatok várhatóan továbbfejlesztik meglévő informatikai infrastruktúrájukat, míg a gazdasági visszaesés esetén ezekre a fejlesztésekre valószínűleg nem jut elegendő forrásuk.

A diszkontokat minden esetben a nagyon alacsony árak, a márkás termékek kisebb aránya, a saját termékek túlsúlya, kisszámú kiszolgáló személyzet és alacsony színvonalú szolgáltatás jellemzi. Ezzel a stratégiával a leginkább árérzékeny vásárlókat célozzák meg, és várhatóan tovább növelik piaci részesedésüket.