Árokban a vezető autógyárak

Vágólapra másolva!
Rájár a rúd manapság az autógyártókra, amit jól mutatnak a társaságok közelmúltban megjelent negyedéves, rég látott visszaeséseket tartalmazó gyorsjelentései is.
Vágólapra másolva!

A General Motors kiábrándító számokkal rukkolt ki néhány nappal ezelőtt: az amerikai autómamut az előző év azonos időszakában elért 891 milliós nyereséggel szemben óriási, 15,5 milliárd dollár veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a második negyedévre, ennél nagyobb mínuszt mindössze kétszer jegyeztek fel a vállalat közel száz éve íródó történetében. Az árbevétel is jelentős mértékben, 18 százalékkal 38 milliárd dollárra apadt.

A világ első számú autógyártója címért a General Motorsszal versengő Toyota negyedéve sem lett túl fényes, igaz, veszteségről szó sincs szó, csak csökkenő profitról. A japán vállalat árbevétele 4,7 százalékkal 6220 milliárd jenre esett vissza, az adózott profit pedig közel 30 százalékkal 353,66 milliárd jenre mérséklődött. Az eredmény visszaesésében a japán deviza erősödése mellett a korábbinál gyengébb európai és észak-amerikai kereslet játszott szerepet.

Az európai piacon tapasztalható kedvezőtlen folyamatok miatt a Toyota csökkenteni fogja termelést az egyesült királyságbeli és törökországi gyártóbázisain, s emellett leépítéseket is tervez.

Büntetés: messze a befektetői kategóriától

Július végén borzasztó jelentést tett közzé a Ford. A világszerte a harmadik legjelentősebb autógyártó legutóbbi negyedévében az egyszeri tételeknek - így például a gyárbezárásoknak - "köszönhetően" 8,7 milliárd dollár veszteséget termelt. A Ford egyébként az elmúlt két évben összesen 15,3 milliárd dollár veszteséget halmozott fel, elsősorban észak-amerikai tevékenysége miatt. A cég az USA-ban 1995 óta képtelen növelni piaci részesedését.

A kiábrándító számok nem maradtak büntetlenül, a világ egyik legnevesebb hitelminősítője, a Standard & Poor's B mínusz kategóriába helyezte a General Motors papírjait, a Ford és a Chrysler részvényeivel egyetemben, ami hat osztályzattal marad el a befektetésre javasolt besorolástól. Az S&P szakértői egyebek mellett a az amerikai járműpiac évek óta nem látott gyengélkedésével, valamint a magas olajárakkal magyarázták a döntésüket.

Hibridek jelenthetik a megoldást?

A nagyon rossz eredmény arra ösztökélte a Ford menedzsmentjét, hogy gyökeres átalakításokat jelentsen be július végén a cégnél, nevezetesen a cég mostantól a kisebb fogyasztású, hatékonyabb üzemanyag-felhasználású modellek gyártására tér át. Vagyis a General Motorshoz hasonlóan lemondanak a benzinfaló teherautók és terepjárók és hasonló gyártmányok készítéséről.

A detroiti óriás bejelentette azt is, hogy megkétszerezi a hibrid autók gyártását, és több európai autót, így például Fiestát fog árulni az amerikai piacon. Három amerikai teherautógyárát pedig átalakítja a vállalat, és ott átalakított-újratervezett Focusokat és más kisebb személygépkocsikat fognak összeszerelni. Mindez válasz az emelkedő üzemanyag-költségekre, a drága benzin és gázolaj visszanyomta ugyanis a pick-upok és a SUV-ok (városi terepjárók) iránti keresletet Amerikában.

A Ford egyben arra a kihívásra is válaszolt, amelyet a japán gyártók jelentenek az amerikai piacon. A japánok kisebb autókat gyártanak, amelyek kevesebbet és hatékonyabban fogyasztanak. Igaz, a japán cégek sem egyöntetűen javuló tendenciáról számolhatnak be: a Toyotánál például sokkal jobb eredményeket ért el az amerikai piacon a Honda. Utóbbi cég a Toyotánál is kisebb és kevesebbet fogyasztó autókat gyárt, de a Nissan sem elhanyagolható a versenytársak közül.