Brüsszel is beleszólhat a MÁV Cargo eladásába

Vágólapra másolva!
A MÁV Cargo megvételére kötött megállapodás jóval többe kerülhet az Osztrák Szövetségi Vasútnak (ÖBB), ha az Európai Bizottság versenypiaci hatósága arra az álláspontra helyezkedik, hogy a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.-nek ki kell szállnia az ügyletből - írta szombati számában a Die Presse osztrák napilap.
Vágólapra másolva!

Előzőleg a Format gazdasági-üzleti folyóirat brüsszeli forrásokra hivatkozva megpendítette, hogy a bizottság feltételeket kíván szabni az ÖBB leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) és a MÁV Cargo adásvételi szerződésének jóváhagyásához. A hetilap szerint a bizottság egyik kikötése az, hogy kartellellenes megfontolásokból a nyertes konzorciumból váljon ki a GYSEV Zrt. A bizottság valószínűleg követelni fogja azt is, hogy az ÖBB szállítmányozási holdingja adja fel a GYSEV Zrt.-ben meglévő részesedését.

A MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. 2007. május 29-én nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a tulajdonában lévő MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. A privatizációs pályázat első helyezettje a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma lett 102,5 milliárd forintos ajánlatával. A konzorcium a vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A szerződést 2008. január 2-án kötötték meg, hatályba akkor léphet, ha az uniós versenyhivatal jóváhagyja.

A Die Presse szerint a bizottsági fenntartások mögött az húzódik meg, hogy a GYSEV-ben a magyar állam 61 százalékos tulajdonrésszel bír (33,3 százalékkal az osztrák állam, 5,7 százalékkal pedig az RCA holdingja). A vételár egy részét a GYSEV-en keresztül tehát a magyar állam fedezné, ráadásul a pénz a magyar állam tulajdonában lévő MÁV-hoz folyna be. Ezt a bizottság meg nem engedett állami támogatásnak minősítheti - vélekedett a lap.

A Die Presse utalt az International Railway Journal brit szaklap közelmúltbeli írására, amely szerint a "valódi" vételár nem a hivatalosan megadott 424 millió euró, hanem annál kevesebb, méghozzá azzal a 62 millió euróval, amely a magyar állam "hozzájárulása" lenne a GYSEV-re eső vételi összeghez. (A GYSEV 25 százalék plusz 1 részvényre tart igényt a MÁV Cargo-ban, ami összesen 106 millió euróba kerülne.) Ezzel azonban már nem is a nyertesnek kikiáltott konzorciumé a legjobb ajánlat, ami a brit folyóirat szerint arra indíthatta Brüsszelt, hogy nyomozni kezdjen a versenyfeltételek esetleges eltorzítása miatt.

Az osztrák újság vélemény szerint az ügy kimenetele az lehet, hogy a MÁV Cargo megvétele sokkal többe kerülhet az ÖBB-nek, mint korábban gondolták. Ha az EU-s bizottság valóban feltételül szabja a GYSEV kiválását, akkor az RCA-nak kell kifizetnie a teljes 424 millió eurós vételárat - az eredeti 318 millió helyett.

Az ÖBB-nél egyelőre nem nyilatkoztak a lapnak, csupán annyit mondtak, megvárják, mi lesz a brüsszeli hatóság végleges álláspontja. Egy másik osztrák újság, a Der Standard is úgy tudja, hogy még semmi sincs eldöntve, intenzív tárgyalások zajlanak. A lap értesülése szerint egy lehetséges megoldás az lehetne, ha a GYSEV Zrt. apportként bevinné teherszállítási részlegét a MÁV Cargo-ba, ezzel kívül maradna a fuvarozási ágazaton, és csak személyszállítással foglalkozna - ugyanakkor megtarthatná 25 százalékos részesedését a MÁV Cargo-ban. De hogy ez kielégíti-e az unió piacvédőinek szigorú kritériumait, még meg kell várni - fűzte hozzá a napilap.