Januári árkörkép - a hagyma és a krumpli húzott

Vágólapra másolva!
A hipermarketekben elvégzett szokásos árfelmérésünk januári eredménye szerint változott a sorrend decemberhez képest. A vásárlók számára kedvező, hogy a 68 cikket tartalmazó kosár átlagára decemberhez képest 5 százalékkal, 40 ezer forint alá csökkent.
Vágólapra másolva!

Januárban is végigjártuk a három, egymáshoz és Budaörshöz közel eső hipermarketet. A felmérést novemberben végeztük el először, és a terveink szerint a jövőben minden hónapban jelentkezünk ezzel az összeállítással, amelynek célja egyrészt, hogy bemutassa, a három áruház közül melyikben lehet a legolcsóbban hozzájutni a 68 tételből álló kosárhoz.

Másfelől képet ad arról, hogy a három áruház árainak átlaga hogyan változott az előző hónaphoz képest. (Minden esetben azonos márkájú és kiszerelésű termékek árait szerepeltettük az összevetésben.) Az infláció egyfajta mérésére is szolgálhat ez a rendszeres felmérés, természetesen nem a Központi Statisztikai Hivatal fogyasztói árindexével kíván konkurálni a kosár, csupán képet próbál nyújtani az árváltozásokról.

A januári árversenyt a Cora nyerte, ott összesen 37 777 forintba kerültek a termékek, az Auchanban 38 065, a Tescóban pedig 40 052 forint maradt - volna - a kasszánál. Az árak bőven 10 százalék alatti szórást mutattak, a legolcsóbb kosárnál több mint kétezer forinttal többet kellett fizetni a legdrágábbért, ami 6 százalékos különbséget jelent. Decemberben a kosarak értéke 38 606 és 41 424 forint között mozgott, akkor az Auchan nyerte a versenyt.

Forrás: AFP

A januári felméréshez mindenképpen hozzátartozik, hogy néhány terméket kénytelenek voltunk akciós árral felvenni a listára, mert enélkül az azonos márkákat mellőzni kellett volna. Így a Corában a trappista sajt és az after shave, a Tescoban a fogkefe és ugyancsak az after shave volt néhány forinttal olcsóbb, mint általában.

A Cora készletében ráadásul a vegetát vödörben is lehet kapni, amit ugyan valószerűtlen, hogy minden hónapban megvásárolna az átlagfogyasztó, mivel a legolcsóbb egységárat számoljuk mindenhol az ételízesítő esetében, itt a vödrös árat vettük alapul. Az ezek miatt létrejött különbség azonban nem számottevő, ezért nem befolyásolta nagy mértékben a végeredményt. A három áruház összevetése itt látható.

Forrás: [origo]

A táblázatra kattintva látható a részletes lista. (Forrás: [origo])

A három áruház árainak átlagát is kikalkuláltuk, így kijött, hogy a bevásárlókocsi tartalmának összesített ára 38 634 forintra csökkent a decemberben feljegyzett 40 670 forintról, azaz öt százalékos áresés ment végbe. Novemberről decemberre épp ellentétes irányú volt a változás, akkor két százalékkal nőtt az átlagár.

Decemberhez képest szembetűnő a hagyma, a burgonya drágulása, több mint 40 százalékkal emelkedett e két termék ára. A zsemléért is sokkal többe került, 47 százalékkal drágább volt januárban, ám a másik népszerű péksütemény, a kifli 20 százalékkal olcsóbb lett decemberhez képest. Az átlagárak táblázata erre a linkre kattintva bújik elő.

A kifli ezzel az eredménnyel sem tudott bekerülni a legnagyobb árcsökkenést mutató cikkek közé. Az akciók miatt a trappista sajt átlagára 41 százalékkal 1000 forint alá süllyedt, így e termék átlagára csökkent a legnagyobb mértékben. Ebben az összevetésben az after shave a második, decemberhez képest harmadával csökkent az ára, a porpaprika pedig 28 százalékos árcsökkenésével a harmadik helyet szerezte meg.