Lemondott a német vasút elnöke

Vágólapra másolva!
Sorozatos lehallgatási és megfigyelési botrányok után hétfőn benyújtotta lemondását a német vasút, a Deutsche Bahn (DB) elnöke. Hartmut Mehdorn lemondását a fő tulajdonos német kormány elfogadta.
Vágólapra másolva!

Mehdorn helyzete tarthatatlanná vált, miután a múlt hét végén újabb - országos felháborodást okozó - megfigyelési botrány robbant ki. Ismertté vált, hogy 2005 és 2008 között több mint 70 ezer alkalmazott e-mail üzeneteit kémlelték ki a Deutsche Bahn vezetősége által megbízott személyek. Mindezt azzal a céllal tették, hogy ellenőrizzék a kimenő, a vasút tevékenysége szempontjából kritikusnak tartott információkat.

Az illetékesek mindenekelőtt azokat az üzeneteket vették górcső alá, amelyek címzettjei állítólag újságírók, illetve parlamenti képviselők voltak. Hétfőre mindezt még az az információ is tetézte, hogy nemcsak ellenőrizték az üzeneteket, hanem az elmúlt két évben a szokásos sztrájkidőszakban mintegy 30 ezer alkalmazott e-mail levelezéseit egyszerűen törölték is. Mindezt azokkal az üzenetekkel tették, amelyek állítólag a munkabeszüntetésre szólítottak fel.

A Deutsche Bahnnál az elmúlt hónapokban nem ez volt az első ilyen botrány. Hónapokkal ezelőtt arra derült fény, hogy a vasútnál az alkalmazottak, sőt, egyes vezetők telefonjait figyeltették, szintén "kritikus információk" kiszivárogtatásának megakadályozása céljából. Mehdornt már akkor is széles körben bírálták, de sikerült eltussolnia az ügyet.

A vasúti szakszervezetek és az ellenzéki pártok már a hét végén Hartmut Mehdorn azonnali távozását követelték, és csatlakozott hozzájuk a kormánykoalícióban részt vevő szociáldemokrata párt is. Értesülések szerint a konzervatív Angela Merkel kancellár azonban igyekezett a szeptemberi választások utánra halasztani a döntést, azt remélve, hogy egy új koalícióban a kinevezést illetően már a konzervatívoké lesz a döntő szó.

A jelenleg érvényben lévő koalíciós megállapodás értelmében az új elnökre a szociáldemokraták tehetnek javaslatot. A legújabb botrányok azonban - mint az idézett megfigyelők vélekedtek - immár valamennyi politikai szereplő számára megemészthetetlenné váltak.

Hétfői sajtóértekezletén Mehdorn - aki csaknem tíz éve állt a vasút élén - közölte: kérte a felügyelőbizottságot munkaszerződésének felbontására. Az utód személyével kapcsolatos döntés várhatóan még a nyár előtt megszületik. Az elnök nem cáfolta a megfigyeléseket, de azt állította, hogy nem történt törvénysértés.

A vasút elnöke közvetlenül a lemondása előtt terjesztette elő a tavalyról szóló üzleti jelentést. Eszerint a Deutsche Bahn adózott eredménye tavaly 23 százalékkal 1,321 milliárd euróra csökkent, üzemi ereddménye egyszeri tételek nélkül 4,8 százalékkal 2,483 milliárd euróra nőtt, a forgalma 6,8 százalékkal 33,452 milliárd euróra gyarapodott. Az utasszám 4,6 százalékkal, 84 millióval 1,9 milliárdra nőtt. A DB részleges privatizálása régóta napirenden szerepel, a gazdasági, illetve pénzügyi válság miatt azt azonban későbbre halasztották.