Kiskereskedelem: Tesco, CBA, Coop a sorrend

Vágólapra másolva!
A Tesco volt a legnagyobb forgalmú, élelmiszert és vegyi árut értékesítő kiskereskedelmi lánc 2008-ban - közölte a Nielsen piackutató hétfőn.
Vágólapra másolva!

A Tesco 602 milliárd forint forgalmat ért el 2008-ban, a 2007-es 554,9 milliárd után. A Tescót a listán a CBA, a Coop, a Spar, valamint a Reál követi.

A Nielsen rangsora, amelyet a vállalatok saját közlése és becslések alapján állított össze, rávilágít arra, hogy az emberek boltválasztásában fő szempont, hogy szeretnének egy helyen megtalálni mindent, amire szükségük van, ezért keresik a nagy eladóterű üzleteket. Ezek láncai továbbra is terjeszkednek, és hálózataikat átlagosan 10 százalékkal bővítették tavaly, az előző évhez képest.

13+13 új Tesco

A Tesco-Global Áruházak 2008-ban 13 hiper- és 13 szupermarkettel bővítette hálózatát. A legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak a rangsorban hatodik Auchan terjeszkedett tavaly.

A rangsorban figyelemre méltó, hogy a Plus hálózatot 2008 nyarán megvásároló Spar Magyarország 2008-as forgalma 32 százalékkal, 374,17 milliárd forintra nőtt 2007-hez képest.

Előkelő helyen a magyar láncok

Bár a magyar láncok - CBA, Coop, Reál - üzleteinek száma nem bővült tavaly, előkelő pozíciójuk ritkaságnak számít Közép-Európában. A CBA a 2., a Coop a 4., a Reál pedig az 5. helyet foglalja el a legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi láncok listáján.

A Nielsen felmérése a drogériák térnyerését mutatja. Ez a bolttípus 24 százalékról 26-ra növelte piaci részesedését a Nielsen által mért 60 háztartási vegyi áru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmából, egyik évről a másikra. A dm boltjainak száma a tavalyelőtti 206 után múlt évben 233 lett. A Rossmann hálózata egyetlen egységgel bővült, 181-re.

Búcsú a Plustól és a Hélikertől

A toplista érdekessége, hogy utoljára szerepelnek rajta a Plus üzletek, illetve szintén eltűnik a piacról a Héliker, mivel az északkeleten erős regionális láncot megvette a Coop.

A hagyományos élelmiszerüzletek száma 1400-zal, 19 935-re csökkent tavaly, nagyrészt a vásárlási szokások változása következtében. Leginkább érintettek az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek, mert azokból 1100-zal kevesebbet regisztrált a Nielsen december végén, mint egy évvel korábban.