Román cégnek adták el a debreceni vagongyárat

Vágólapra másolva!
Egy román vasúti cég, a Grampet vette meg a MÁV-tól a debreceni vagongyárat. A vételárat csak becsülni lehet - több millió euróra teszi a román sajtó. A Grampet jelentős terjeszkedésbe fogott térségünkben: ukrán, szerb, montenegrói, bolgár és magyar érdekeltségekkel is rendelkezik immár.
Vágólapra másolva!

A MÁV Debreceni Járműjavító Kft. eladásáról május 28-án aláírta az adásvételi szerződést a MÁV és a román S.C Grampet S.A - tájékoztatta szerdán az [origo]-t Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője. "A számlát a MÁV kiállította, a vételár folyósítása folyamatban van" - tette hozzá Sigulinszki.

Az [origo] már korábban beszámolt arról, hogy a Grampet az egyik nagy esélyesnek számít a debreceni vagongyár megvásárlására. A vásárlást állítólag a görög érdekeltségű Alpha Bank finanszírozná. A Standard nevű román hírforrás szerint a Grampet több más pályázóval együtt licitált a debreceni cégre. A Grampet és a hozzá kapcsolódó Grup Feroviar Roman (GFR) társaság többek között Gruia Stoica üzletember ellenőrzése alatt áll.

A Grampet egyelőre nem nyilatkozik

A Grampetnek nincs még jól működő honlapja, de a GFR webszájtján megadott telefonszámon sikerült az [origo] munkatársának elérnie a Grampet bukaresti titkárságát. Itt ugyan választ ígértek kérdéseinkre, de cikkünk megjelenéséig nem erősítették meg, hogy a Grampet vette meg a debreceni vállalatot.

A debreceni "a legmodernebb magyar vagongyár" - írja a Business Standard a GFR-re hivatkozva. A debreceni gyárnak román források szerint 400 alkalmazottja van.

A Standard.ro szerint nem lehet ugyan tudni a vételárat sem, de piaci becslések szerint néhány millió euróba kerülhetett a MÁV Debreceni Járműjavíó Kft.

Terjeszkednek a régióban

A Grampet régóta terjeszkedik a kelet- és délkelet-európai vasúti piacon. Bulgáriában a Bulgaria Railway Company-ban érdekelt a román cég, Szerbiában pedig a Zelvoz Smederevo nevű vagongyártó vállalatban van részesedése. Montenegróban és Ukrajnában is érdekelt mindemellett a Grampet.

A Grampet Magyarországon már régóta meg akarja vetni a lábát: korábban pályáztak a MÁV Cargo áruszállító cégre, de ezt a tendert elvesztették, viszont már most is érdekeltek egy kisebb cégben, a Train Hungary nevű szállítási vállalkozásban.

A román vasúti szállítmányozási piacon erős verseny uralkodik, hiszen a GFR/Grampet páros legfőbb konkurensei közé tartozik a CFR Marfa, a Servtrans és az Unifertrans.