Árverseny jöhet a lakásbiztosítások piacán

Vágólapra másolva!
Egyre erőteljesebben terjednek az interneten vásárolható lakásbiztosítások. Ez a folyamat pedig szakemberek szerint oda vezethet, hogy a gépjármű-felelősségbiztosításoknál tapasztalt verseny erre a szegmensre is jellemző lesz - írja a Napi Gazdaság.
Vágólapra másolva!

A lakásbiztosítások piacán két tendencia figyelhető meg: az egyik a standardizált dobozos termékek iránya, a másik pedig az egyénre szabott, szofisztikált ajánlatok, amelyekbe a lakáskockázatokon kívül akár személybiztosítási elemek is bekerülhetnek. Mindkettőnek van létjogosultsága - mondta a Napi Gazdaságnak Mikó János, a Signal Biztosító vagyon-termékfelelőse.

Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója szerint a lakásbiztosítás általánosságban standard terméknek tekinthető, de a biztosítási védelmet és annak mértékét mindenképpen fontos személyre szabni. Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem életbiztosítási üzletágának vezetője szerint az interneten keresztül köthető lakásbiztosítási termékek esetében a biztosított vagyontárgyakat és a biztosítási összegeket többnyire a szerződő tudja meghatározni, míg a biztosítási események, kockázatok tekintetében a biztosítók által kialakított csomagok, két-három lehetőség közül választhat.

Kevésbé díjérzékenyek az ügyfelek

Ahogy azt a Genertelnél elmondták: a tarifálási alapadatok megadása után (irányítószám, az ingatlan hasznos alapterülete négyzetméterben, lakók száma, szerződő születési ideje) a biztosító mind az ingatlan, mind az általános háztartási ingóságok összegére ajánlatot ad. Ezt követően van mód arra, hogy az ügyfél a kiegészítő biztosítások közül válogasson. Marosvölgyi Péter, az AEGONdirekt.hu szakmai igazgatója szerint a jövőt az jelentheti, ha az ügyfél már az alapcsomagon belül is képes lesz az egyes termékeken belüli szolgáltatásokat és biztosítási összegeket megváltoztatni igényei és pénztárcája alapján.

Ez persze még csak lehetőség, ám az AEGONdirekt.hu tapasztalatai szerint az interneten kötött lakásbiztosítások esetében az ügyfelek kevésbé díjérzékenyek, mint például a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) esetében. Itt ugyanis összetettebb kockázatról és a legtöbb esetben tízmilliókról van szó (ingatlan+ingóság), ezért az ügyfelek több időt szánnak az összehasonlításra, különböző paraméterek alapján, többszöri kalkuláció után választanak.

Alulbiztosítottság jellemzi a lakásokat

Ennek ellenére a piac véleménye szerint jelentős az alulbiztosítottság a lakásbiztosítási piacon - a helyzet kialakulásáról sokak szerint a bankok is tehetnek, hiszen ők lényegében csak az ingatlan fedezetértékét nézik, az ingóságok biztosítására nem fordítanak figyelmet. A biztosítók ez ellen úgy védekeznek, hogy adott négyzetméter esetén a biztosítási rendszerek nem engednek át extrém kis négyzetméterárat és minimális ingóságösszeget is megszabnak feltételként. Hajas Gábor, a Generali vagyonbiztosítási üzletágának igazgatója szerint a hiteltől függetlenül az ingatlantulajdonos érdeke, hogy a vagyontárgyaira lehetőség szerint teljes körű biztosítása legyen. A szakértő szerint a jelen gazdasági helyzetben és az elmúlt hetekben a szélsőséges időjárás miatt bekövetkezett tömeges viharkárok következtében fokozódott az emberekben a biztonság és kiszámíthatóság iránti vágy.

Hajas Gábor másban érzi a veszélyt: azzal, hogy az internet révén egyre egyszerűbb, az ügyfél évfordulókor a korábbinál könnyebben válthat biztosítót. Márpedig ebben az esetben a helyzet előbb-utóbb oda vezethet, hogy a biztosítóknak - akárcsak korábban a kgfb-területen - el kell felejteniük a díjak indexálását, azaz a díjak - és a biztosítási összegek - külső feltételekhez (általában a KSH szerinti fogyasztói árindexhez) történő igazítását. Kirchknopf Gábor, az Uniqa Biztosító vagyonbiztosítási területének vezetője szerint nem nagy gond az ügyfelek gyorsabb migrációja, hiszen ez jótékonyan hathat a biztosítók közötti versenyre. Mások - így például az Union kommunikációs vezetője - bíznak abban, hogy a lakásbiztosítás a kgfb-vel ellentétben olyan biztosítás, melynél a szolgáltatást a biztosított kapja. Az indexálás számukra lehetőség az értékkövetésre és az alulbiztosítottság kezelésének egyik módja, ami az ügyfél érdeke is.