Gyakran csalnak az elektronikai webáruházakban

Vágólapra másolva!
Sok, többnyire a fogyasztók jogairól és a szállítási költségekről szóló félrevezető információt közölnek az elektronikai cikkeket hirdető európai internetes áruházak.
Vágólapra másolva!

Sok félrevezető információt közölnek az elektronikai cikkeket hirdető európai internetes áruházak - ismertette szerdán az EU fogyasztóvédelmi biztosa a témában folytatott, 26 tagországban, valamint Norvégiában és Izlandon összesen 369 ilyen webáruházat érintő átfogó vizsgálat eredményeit. Az ellenőrök a hat termékfajtára - a digitális fényképezőgépekre, a mobiltelefonokra, a zenelejátszókra, a DVD-lejátszókra, a számítógépeszközökre és a játékkonzolokra - kiterjedő vizsgálat során a honlapok 55 százalékánál találkoztak valamilyen félrevezetéssel, illetve csalással.

Többnyire a fogyasztók jogairól és a szállítási költségekről szóló tájékoztatásokban tapasztaltak csalást, és sok helyen nem adták meg a szükséges kapcsolatfelvételi elérhetőségeket, vagyis megfosztották a vásárlót az esetleges problémák esetén a reklamálás jogától. A problémás webáruházak kétharmadánál hiányzott vagy félrevezető módon volt például megfogalmazva az a tájékoztatás, hogy a vevőnek jogában áll hét napon belül törölni az általa feladott megrendelést, és indoklás nélkül visszaküldheti a terméket.

A nemzeti szabályozó hatóságoknak joguk van arra, hogy árusítási gyakorlatuk megváltoztatására kötelezhessék a webáruházakat, és ha ezt nem teljesítik, akár be is zárathassák azokat. Kezdeti lépésként három ország - Izland, Lettország és Norvégia - közzétette az érintett webáruházak nevét. Jövő év közepén ismerteti majd az unió, hogy a nemzeti hatóságok intézkedései milyen eredménnyel jártak.

Az elektronikai cikkek online árusítása évente mintegy 6,8 milliárd eurós piacot jelent Európában. Minden negyedik európai polgár vásárolt már valamilyen elektronikai cikket az interneten.