Vágólapra másolva!
Magyarországon 6 ponttal javult a Fogyasztói Bizalmi index idén októberben, áprilishoz képest. Így 58 pontos a legfrissebb magyar mutató, amely azonban még mindig messze van a válság előtti szinttől.
Vágólapra másolva!

A javulás beleillik a pozitív nemzetközi trendbe. A Nielsen piackutató vállalat Globális Fogyasztói Indexe ugyanis 54 országban átlagosan 77 pontról 86-ra emelkedett, a fél évvel korábbi felméréshez viszonyítva.

Magyarországon legnagyobb arányban a személyes pénzügyi helyzet megítélése javult az index három eleme közül. Ugyanis megkérdezett honfitársaink 20 százaléka jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban. Fél évvel korábban még csak 13 százalék nyilatkozott így.

A magyarok a helyzetet legkedvezőbbnek a számukra szükséges árucikkek megvásárlása szempontjából tartják, az index három összetevője közül. A válaszadók 22 százaléka nevezte jónak a vásárlási klímát októberben, ugyanannyi pedig rossznak. Hat hónappal azelőtt 20 százalék mondta, hogy jó, és 25 százalék, hogy rossz. A mostani kedvezőbb arányok a fogyasztói bizalom erősödéséről tanúskodnak.

Viszont az országban a munkahelyi kilátásokat csak 4 százalék ítéli meg jónak, a következő tizenkét hónapban, 44(!) százalék pedig rossznak. Az áprilisi felmérés során borúlátóbban nyilatkoztak a válaszadók, mert akkor 52 százalék vélte, hogy a munkaerő piac rosszul alakul majd.

Európában legmagasabb a fogyasztói bizalmi index Norvégiában (110 pont), Dániában (100), Hollandiában (92). Figyelemre méltó, hogy földrészünk élmezőnyébe tartoznak a lengyelek és oroszok is (85-85).

A magyarországi 58 pontos indexnél, az európai országok közül alacsonyabb a mutató Litvániában (54), Portugáliában (53) és Lettországban (49).

Ami a trendeket illeti: A vizsgált 23 európai ország közül Magyarországgal együtt tizenkilencben emelkedett a fogyasztói bizalmi index, az első félévhez képest. Csökkent Dániában, Hollandiában és Csehországban. Nem változott Litvániában.