Volkswagen-Toyota párharc a trónért

Vágólapra másolva!
Az eladott autók tekintetében világelsővé lépett elő a Volkswagen (VW) autógyár maga mögé utasítva az addigi éllovas Toyotát. A nagy kérdés, hogy ez a hely meddig tartható, mivel egyesek szerint a Toyota hamar visszaveszi elsőségét, de a németek sem ülnek babérjaikon.
Vágólapra másolva!

A Volkswagen - a Porschéval karöltve - 4,4 millió gépkocsit adott el eddig idén, míg a korábbi éllovas Toyota csak 4 milliót. A cégcsoportok közti versenyben a Global Insight szerint azért tudott beelőzni a VW, mert a Toyota 2009 elején kemény költségmegtakarításba fogott, ami a termelés visszafogásával járt, s ez természetesen az eladásokra is kihatott.

Egyes iparági szereplők szerint azonban az elsőség csak ideiglenes, mivel annak oka elsősorban az európai ösztönző programok voltak, amiből a németek profitáltak inkább. A Toyota képes 10 millió darabos kibocsátásra is, és valószínűleg év végéig elérik a 7 millió darabos előállítást. Persze kérdés, hogy ebből mennyit tudnak majd értékesíteni.

A németek viszont nem fogják könnyen visszaadni elsőségüket, erre utalnak a jelek, amik az eladási statisztikáikból kitűnik. A Volkswagen csoport 11 százalékkal növelte októberi szállításait, így már 557 300 járművet értékesített. A jövőre nézve is optimisták a németek, mivel erősödő rendelési tendenciáról számoltak be. Ez nem jelenti azt, hogy egyből minden rózsás lenne, de a helyzet messze jobb, mint az elmúlt egy évben. Nagy Viktor, a Concorde elemzője szerint viszont visszaesés jöhet jövőre, akár egy millióval is eshet az eladások száma.

Németországban sem ment rosszul

A Volkswagen az első 10 hónapban 5,32 millió autót adott el, ami 0,6 százalékkal több, mint a 2008-as év azonos időszakában. A szám nem tűnhet meggyőzőnek, de figyelembe véve azt, hogy ez volt az első pozitív adat éves alapon, máris kedvezőbbnek látszik. Főleg a kínai és brazil piacok sikerei miatt a Volkswagen, mint márka is jól fogyott. A meglepő az, hogy bár Kínában 57 százalékkal ugrott meg az eladások száma év eleje óta, és Brazíliában is 22 százalékos volt az emelkedés, a korábban csak vánszorgó Németország is erős számokat jelentett.

Ennek oka elsősorban az, hogy az európai - benne a német - autóvásárlásra ösztönző programok leginkább a Volkswagennek kedveztek, mivel a csoport erős a kisebb kategóriákban. A válságban ugyanis felgyorsult az alacsonyabb fogyasztású járművek iránti igény növekedése, amire csak ráerősített, hogy az állami ösztönzők is előnyben részesítették a takarékosságot.

A Mercit előzi az Audi

A márkák versenyében a legérdekesebb talán, hogy német autóipari szakértők szerint jövőre az Audi megelőzi majd a Mercedes eladásait, mert az egyik leggyorsabban fejlődő piacon, Kínában jobb pozíciókkal rendelkezik. A prémium kategóriában így a harmadik helyre szorulna a Mercedes, mivel a BMW már 2005-ben megelőzte.

A pozíció megtartásáért komoly pénzeket is hajlandóak áldozni. A csoport terve most az eddig elhanyagolt amerikai piac fejlesztése, ennek részeként a VW 125 millió dollárt fektet be New Yorkban. A VW amerikai vezetője, Stefan Jacoby szerint "nincs jobb hely elkötelezettségünk demonstrálására, mint Manhattan, amely város a bátor lépések és nagyban gondolkodás szinonimája."

A 125 millióból mind a Volkswagen márka, mind az Audi számára helyet biztosítnak majd az értékesítés felfuttatására. "Az építmény szándékosan a legnagyobb forgalmú területen fekszik, kényelmessé téve a megközelítést a vásárlóknak." A cég terve, hogy 2018-ra megtriplázza amerikai eladási adatait 1 millió darabra növelve az éves számot. Teszi mindezt annak ellenére, hogy pont amiatt jött ki jól a válságból, hogy nem a bajba jutott amerikai, hanem a kevésbé megviselt kínai és brazil piacon volt erős.

Újra szövetséges a Magna

A terjeszkedéshez természetesen szövetségesek sem ártanak. Az Opel-ügy kapcsán elhidegült például a viszonyuk a kanadai Magna International autóalkatrész-gyártó vállalattal, amely a z Opel vevőjelöltjeként került szembe a wolfsburgiakkal. Amióta viszont a Magna elesett a General Motors üzletétől, nem tekint versenytársként a Volkswagenre, hanem felújítaná vele együttműködését. A németek szerint "ha a Magna nem versenyzőként viselkedik, akkor továbbra is együttműködhetünk a szokásos ügyletmenet szerint."

A VW erejét jól illusztrálja a fúzió lezajlása Porschéval. A Volkswagen még idén 42 százalékos részesedést vásárol a stuttgarti gyárban, majd 2011-ig fejezik be a cég beolvasztását. A Porsche viszont aránylag autonóm leányvállalat marad, ezt mutatja, hogy a székhelyet is Stuttgartban tartják, nem viszik Wolfsburgba. Az elmúlt évek talán legérdekesebb autóipari eseménye volt a vásárlás, mivel eredetileg a Porsche akarta megvenni a Volkswagent, végül épp fordítva történt meg az aktus.

Itthon a Suzuki

Nagy Viktor úgy véli, hogy elsősorban a 10 autós portfolió rendberakása most a feladat - gondolt itt főként a Porsche adósságának kezelésére. Összességében azt valószínűsíti az elemző, hogy a japánok visszaveszik az első helyet, de azzal kapcsolatban, hogy később jelent-e újabb fenyegetést a Volkswagen, nehéz mit mondani. Az amerikai piac meghódítása nehéz feladat új márkaként. A Toyotának is úgy sikerült, hogy először a kisteherautóival lopta be magát az amerikai fogyasztók szívébe, onnan építette fel a többi típust.

Magyarországon sem a német gyár autói hódítanak és Nagy szerint a szenvedés fogja jellemezni a következő éveiket. Az augusztusi eladási statisztikák szerint, amíg Németországban a Golf volt a legkeresettebb, addig itthon a Suzuki Splash volt a népszerűbb.

Érdekes, hogy korábban felmerült a Suzuki esetleges részleges felvásárlása. A német gyár tizenegyedik márkaként venné fel a japán kocsit, amelyben 10-20 százalékot vásárolna. Sőt, további márkabővítés sem elképzelhetetlen Ferdinand Piech, a VW vezére szerint, aki a szeptemberi frankfurti autószalonon beszélt a tervekről. A Suzuki az indiai piac meghódítása miatt lehet érdekes, mivel ott élmárkának számít a japán autó.