Az akciók húzzák az európai újautó piacot

Vágólapra másolva!
Az európai újautó piac lassan evickél kifelé a válságból, de ez alapvetően "csak" az akcióknak köszönhető. Továbbra is a VW Golf Európa legsikeresebb modellje; a Volkswagen pedig a legnépszerűbb márka.
Vágólapra másolva!

Első ránézésre úgy tűnik, hogy az év legsikeresebb hónapját tudja maga mögött az iparág 12,8 százalékos emelkedéssel tavaly októberhez képest, és a 10 hónapra számolt aggregált lemaradás is már csak mindössze 4,1 százalék - derül ki a JATO Dynamics autóipari piackutató cég legfrissebb, 27 ország számait összesítő havi jelentéséből.

David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője szerint "a jelen adatok felületes vizsgálata arra engedne következtetni, hogy a nagyobb piacok már biztos léptekkel menetelnek a válságból kifelé, az adatok mélyére nézve viszont be kell látnunk, hogy a jelenlegi értékesítések nem feltétlenül a természetes fogyasztói igényeket elégítik ki, valamint a válság előtti eladási számokat még így, akciókkal sem sikerült elérni."

E számok azonban a tavalyi - már recessziósújtotta, ám akciószegény - piachoz viszonyított eredményeket tükrözik, melynek fényében a helyzet kevésbé ad okot az ujjongásra.

VW, Ford, Fiat

A Volkswagen szinte rivális nélkül halad az élen Európában a márkák sorát vezetve. Ugyan a Polo is állandó fellépő a top 10-es listában, a márka sikerének azért mégis a Golf a kulcsa, melynek csak németországi eladásai (249 150 autó) az év első tíz hónapjában a VW összeurópai forgalmának (1 386 694) 18 százalékát teszik ki. A márka zászlóshajója és egyben egész Európa legerősebben teljesítő modellje pedig továbbra is a Golf, mely 45 százalékkal haladta meg a tavaly októberi eredményeit, 23 százalékkal pedig a 2008-as év első 10 hónapjának eladásait.

A Ford Fiesta továbbra is a második, 61,7 százalékos októberi darabszám növekedéssel. A Fiatnak sem kell szégyenkeznie októberi eredményei miatt, ugyanis harmadikként nekik sikerült még növekedést prezentálni a top 10-es listában, sőt egyszerre két modelljével is.

A nemrégiben ráncfelvarrt Renault Clio és az új Mégane a francia márkát a második helyre röpítették októberben a márkák toplistáján. Az idei és a tavalyi év első 10 hónapjának viszonylatát tekintve azonban csak a VW-nak, a Fordnak és a Fiat-nak sikerült új autó eladásait növelni a top 10-es csapatból.

Top 10 márka eladások

2009 október

2008 október

Változás (százalék)

2009 január-október

2008 január-október

Változás (százalék)

Volkswagen

144 877

132 687

9,2

1 386 694

1 330 530

4,2

Renault

114 082

83 013

37,4

890 413

950 598

-6,3

Ford

108 919

92 217

18,1

1 090 948

1 060 615

2,9

Peugeot

88 145

75 165

17,3

826 123

874 645

-5,5

Fiat

88 076

74 008

19,0

861 183

827 319

4,1

Opel/Vauxhall

86 777

75 939

14,3

908 778

994 598

-8,6

Citroen

79 243

69 254

14,4

724 221

744 184

-2,7

Toyota

63 857

52 979

20,5

602 222

658 514

-8,5

Mercedes

51 990

56 120

-7,4

493 477

598 071

-17,5

Audi

51 289

58 153

-11,8

520 908

564,611

-7,7



Forrás: Jato Dynamics

Európa nagyágyúinak - Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és Spanyolország egyaránt sikerült októberi eladási eredményeit növelni, és talán nem véletlen egybeesés, hogy e piacok mindegyikén működtek az eladást ösztönző roncsakciók.

Igen erős választóvonal kezd ismét kialakulni a klasszikus kelet-európai országok zsugorodó piacai és a prosperálóbb Nyugat-Európa között.
Azzal, hogy az európai "5 Nagy" mind növelni tudta eladási eredményeit októberben, ismét bebizonyosodott, hogy az akciók - tipikusan a roncsprémium - rövid távon mindenképpen garantálják az eladási sikereket.

"Ez a jelenség nem feltétlenül pozitív" - figyelmeztet Di Girolamo. "Elképzelhető, hogy a megnövelt áfa, a finanszírozási korlátozások, valamint a költségvetés által támogatott akciók hiányával sújtott Kelet-Európa tükrözi a kereslet normális mértékét. Csak reménykedhetünk, hogy a kiemelt nyugat-európai piacokon kitartanak addig a jelenlegi akciók, amíg ismét megjelenik a "valós" kereslet és nekik nem kell megszenvedniük a máshol már fájdalmasan megtapasztalt veszteségeket."