Első ránézésre úgy tűnik, hogy az év legsikeresebb hónapját tudja maga mögött az iparág 12,8 százalékos emelkedéssel tavaly októberhez képest, és a 10 hónapra számolt aggregált lemaradás is már csak mindössze 4,1 százalék - derül ki a JATO Dynamics autóipari piackutató cég legfrissebb, 27 ország számait összesítő havi jelentéséből.
David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője szerint "a jelen adatok felületes vizsgálata arra engedne következtetni, hogy a nagyobb piacok már biztos léptekkel menetelnek a válságból kifelé, az adatok mélyére nézve viszont be kell látnunk, hogy a jelenlegi értékesítések nem feltétlenül a természetes fogyasztói igényeket elégítik ki, valamint a válság előtti eladási számokat még így, akciókkal sem sikerült elérni."
E számok azonban a tavalyi - már recessziósújtotta, ám akciószegény - piachoz viszonyított eredményeket tükrözik, melynek fényében a helyzet kevésbé ad okot az ujjongásra.
VW, Ford, Fiat
A Volkswagen szinte rivális nélkül halad az élen Európában a márkák sorát vezetve. Ugyan a Polo is állandó fellépő a top 10-es listában, a márka sikerének azért mégis a Golf a kulcsa, melynek csak németországi eladásai (249 150 autó) az év első tíz hónapjában a VW összeurópai forgalmának (1 386 694) 18 százalékát teszik ki. A márka zászlóshajója és egyben egész Európa legerősebben teljesítő modellje pedig továbbra is a Golf, mely 45 százalékkal haladta meg a tavaly októberi eredményeit, 23 százalékkal pedig a 2008-as év első 10 hónapjának eladásait.
A Ford Fiesta továbbra is a második, 61,7 százalékos októberi darabszám növekedéssel. A Fiatnak sem kell szégyenkeznie októberi eredményei miatt, ugyanis harmadikként nekik sikerült még növekedést prezentálni a top 10-es listában, sőt egyszerre két modelljével is.
A nemrégiben ráncfelvarrt Renault Clio és az új Mégane a francia márkát a második helyre röpítették októberben a márkák toplistáján. Az idei és a tavalyi év első 10 hónapjának viszonylatát tekintve azonban csak a VW-nak, a Fordnak és a Fiat-nak sikerült új autó eladásait növelni a top 10-es csapatból.
Top 10 márka eladások
2009 október | 2008 október | Változás (százalék) | 2009 január-október | 2008 január-október | Változás (százalék) | |
Volkswagen | 144 877 | 132 687 | 9,2 | 1 386 694 | 1 330 530 | 4,2 |
Renault | 114 082 | 83 013 | 37,4 | 890 413 | 950 598 | -6,3 |
Ford | 108 919 | 92 217 | 18,1 | 1 090 948 | 1 060 615 | 2,9 |
Peugeot | 88 145 | 75 165 | 17,3 | 826 123 | 874 645 | -5,5 |
Fiat | 88 076 | 74 008 | 19,0 | 861 183 | 827 319 | 4,1 |
Opel/Vauxhall | 86 777 | 75 939 | 14,3 | 908 778 | 994 598 | -8,6 |
Citroen | 79 243 | 69 254 | 14,4 | 724 221 | 744 184 | -2,7 |
Toyota | 63 857 | 52 979 | 20,5 | 602 222 | 658 514 | -8,5 |
Mercedes | 51 990 | 56 120 | -7,4 | 493 477 | 598 071 | -17,5 |
Audi | 51 289 | 58 153 | -11,8 | 520 908 | 564,611 | -7,7 |
Forrás: Jato Dynamics
Európa nagyágyúinak - Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és Spanyolország egyaránt sikerült októberi eladási eredményeit növelni, és talán nem véletlen egybeesés, hogy e piacok mindegyikén működtek az eladást ösztönző roncsakciók.
Igen erős választóvonal kezd ismét kialakulni a klasszikus kelet-európai országok zsugorodó piacai és a prosperálóbb Nyugat-Európa között.
Azzal, hogy az európai "5 Nagy" mind növelni tudta eladási eredményeit októberben, ismét bebizonyosodott, hogy az akciók - tipikusan a roncsprémium - rövid távon mindenképpen garantálják az eladási sikereket.
"Ez a jelenség nem feltétlenül pozitív" - figyelmeztet Di Girolamo. "Elképzelhető, hogy a megnövelt áfa, a finanszírozási korlátozások, valamint a költségvetés által támogatott akciók hiányával sújtott Kelet-Európa tükrözi a kereslet normális mértékét. Csak reménykedhetünk, hogy a kiemelt nyugat-európai piacokon kitartanak addig a jelenlegi akciók, amíg ismét megjelenik a "valós" kereslet és nekik nem kell megszenvedniük a máshol már fájdalmasan megtapasztalt veszteségeket."