Vágólapra másolva!
Kútba esett a Saab eladása, ugyanis eredménytelenül zárultak a General Motors és a Koenigsegg közötti tárgyalások.
Vágólapra másolva!

Nem sikerült eladni a 19 éve a General Motors (GM) csoporthoz tartozó Saabot - értesült a Wall Street Journal (WSJ). Az amerikai lap szerint a GM vezetése már kedden tárgyalni kezd a svéd cég jövőjéről, a legvalószínűbbnek az tűnik, hogy a Saab gyártásával egyszerűen felhagy az amerikai vállalat. A GM közleménye szerint döntést a jövő héten hoznak majd a svád autógyártóval kapcsolatban.

A Saab eladása nyáron merült fel először: a két cég júniusban az előzetes megállapodást kötött, majd augusztusba megerősítette azt. A Saab értékesítése a General Motors átalakításának része volt, az amerikai anyacég ugyanis csődvédelmet kért június elsején. A GM a csőd miatt szabadulni próbált veszteséges üzletágaitól és márkáitól, ebbe a sorba illeszkedett volna a Saab eladása is, amely az elmúlt években komoly mínuszokat termelt. A svéd luxus sportautó-gyártó Koenigseggbe még a kínai BAIC is beszállt volna, hogy segítse a Saab felvásárlását a finanszírozási oldalon.

Maga a Saab már a GM előtt csődvédelembe menekült, mégpedig idén februárban. A cég ekkor még úgy látta, hogy egy gyors, egymilliárd euró körüli támogatással biztosan folytatható lenne a gyárakban a termelés. Ebből az összegből 600 milliót az Európai Beruházási Banktól (EIB) vártak volna, és az mendezsment akkori optimizmusát jellemzi, hogy a vállalat csődgondnoka úgy látta, hogy a Saab 2010 januárjától önálló vállalatként működhetne.

A GM korábban az Opeltől is meg akart szabadulni, de végül - általános meglepetést keltve - mégsem adta el a céget a Magnának, és nem volt sikeres a Saturn értékesítése sem. A GM 2008-ban közel 31 milliárd dolláros veszteséget halmozott föl, amerikai kormányzati segélyek, illetve idén nyáron egy rövidebb ideig tartó csődvédelem mentette meg az összeomlástól.